Projektet Helhetssyn i hemtjänsten hade, förutom ökat inflytande från brukaren, även andra delar som berörde kontaktman, personalens kompetens, matsituationen och sociala och fysiska aktiviteter. Utgångspunkten för alla delar är att brukaren är den som bäst vet vad han eller hon vill ha hjälp med i vardagen. Personalens roll ska vara att stötta detta och anpassa verksamheten efter brukarens behov så långt som möjligt. En förutsättning för att lyckas med det är bättre samordning och att arbetsteam med personal med olika yrkeskompetens sätts samman. Personalen ska också utbildas inom socialtjänstlagen, kommunikation, bemötande och etik.
Mycket kvar att förbättra
Projektet startade 2009 i stadsdelarna Fosie, Kirseberg, Rosengård och Södra innerstaden. I utvärderingen efter avslutat projekt skickades enkäter ut till 550 brukare och 127 anställda. Svaren visade att personalen har fått ett mer flexibelt arbete vilket påverkat deras inställning till arbetet i en positiv riktning. Svaren visar också att alla brukare anser att kontinuitet är viktigt, men bara drygt hälften tycker att de kan påverka vem eller vilka som utför hjälpen.