Motivation viktigare än lön

Lön är långt ifrån viktigast för att få nöjda medarbetare. I den årliga medarbetarundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex framgår att bland det allra viktigaste för att medarbetare ska känna sig nöjda på jobbet är att man blir motiverad i arbetet och ser fram mot att gå till jobbet.

Andra avgörande faktorer för att få nöjda medarbetare är ledningens förmåga att kommunicera med personalen och inte minst den närmaste chefens förmåga att sätta tydliga mål och ge återkoppling. Just det senare är kvinnliga chefer betydligt bättre på än manliga chefer, enligt undersökningen.

De medarbetare som haft utvecklingssamtal med sin chef under det senaste året är betydligt mer nöjda på sitt arbete än de som inte haft det. Utveckling och stimulans i arbetet är även det centralt för nöjdhet på jobbet. Detta gäller inte minst möjligheten till personlig utveckling vilket medarbetarna värderar något högre än möjligheten att utvecklas yrkesmässigt.

Resultaten från undersökningen hur anställda och andra verksamma upplever sin arbetssituation bygger på närmare 5 000 intervjuer som genomförts med ett statistiskt urval av personer boende i Sverige mellan 18 – 70 år.

Fakta: Vad påverkar medarbetarnöjdheten?

Motivation 22 procent

Närmaste chef 16 procent

Utveckling 15 procent

Företagsledning 13 procent

Dagliga arbetet12 procent

Samarbete 11 procent

Lön och anställning 7 procent

Image 5 procent

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.