När revisioner ger dig gåshud

Det är inte alla som får gåshud av ord som standard, revision eller certifikat. Men det handlar om vad man fyller dessa ord med för innehåll, förklarar Peter Fredriksson, verksamhetsutvecklare på Skanska, och en av dem som njuter av revisioner.

När revisioner ger dig gåshud
Stock.xchng

Istället för onödigt ont ses inernrevisionerna som en viktig kraft i Skanskas förbättringsarbete. De gör ungefär 110 interna revisioner per år, deras certifieringsorgan DNV gör ytterligare 110 stycken och dessutom görs cirka 80 övriga revsioner. Det blir ungefär 300 revisioner på ett år.

Enligt Peter Fredriksson leder varje revision till fem bekräftelser på att de jobbar åt rätt håll och fem förbättringsförslag. Det blir i sin tur runt 1 500 förbättringsförslag och 1 500 bekräftelser på ett år som leder till 3 000 förbättringsmöjligheter.

– Cirka fyra personer deltar på något sätt i varje revision, totalt blir det 1 200 personer som lär sig något direkt. De pratar i sin tur med kollegor och för vidare dessa förbättringar och idéer, så totalt räknar vi med att ungefär 4 000 medarbetare lär sig något, säger Peter Fredriksson och påpekar att siffrorna är ungefärliga.

Arbetet kostar Skanska runt sju miljoner kronor per år. Utslaget blir det en tusenlapp per utvecklad medarbetare, per förslag och per bekräftelse.

– Det tycker jag är billigt för att generera så mycket verksamhetsutveckling.

Läs mer:

I nästa nummer av Kvalitetsmagasinet kan du läsa mer om hur Skanska nyttjas revisionerna i sitt förbättringsarbete. Tidningen kommer i brevlådan den 7 november.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Profilen

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.