nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Generation Z är på väg ut i arbetslivet-mer traditionella än föregående generation.
Generation Z är på väg ut i arbetslivet-mer traditionella än föregående generation.

Google fortsatt drömarbetsgivare

Generation Z är på väg ut i arbetslivet, och det innebär en återgång till mer traditionella värden än deras föregångare stod för. Även den nya generationen har höga krav på att arbetsgivare ska vara innovativa. Det visar Företagsbarometern 2019, där ett jobb på Google fortsätter att vara drömmen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I 2019 års Företagsbarometer är generation Z för första gången synlig i statistiken. Dessa ungdomar, födda 1995 och senare, är nu ute på universiteten och har kunnat svara på Universums undersökning bland 25 000 studenter om vilka arbetsgivare de helst vill arbeta för och vilka preferenser de har i sitt val av framtida arbetsplats.

Claes Peyron, VD Universum Norden.

Claes Peyron, VD Universum Norden.

– Generellt är generation Z något mer traditionell än generation Y, som är födda 1982-1995, säger Claes Peyron, Norden-VD på Universum.

Z förväntar sig en högre ingångslön. De premierar trygghet mer, är mindre sugna på att starta eget och ser sig i högre grad som framtidens chefer. Samtidigt förväntar de sig i minst lika hög grad att deras arbetsgivare ska vara snabbrörliga och innovativa.

Balans viktigt
Generation Y utmärkte sig genom en stark prioritering av balans mellan yrkesliv och privatliv. Z rankar fortfarande detta högt, men lägre.

– Varje generation har sin formande period. För generation Y var det finanskrisen i slutet av 1990-talet, för generation Z kan det vara den nuvarande politiska osäkerheten, säger Claes Peyron.

Universums statistik visar att en genomsnittlig universitetsstudent valde mellan 12 olika arbetsgivare år 2008. 2018 hade den siffran stigit till 22 stycken.

Läs även: Volvo i topp bland drömarbetsgivare.

Google dominerar rankingen av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019, med Spotify och Ikea på andra och tredje plats totalt. Svenska innovativa bolag som Spotify och Volvo Cars klättrar på listan. Samtidigt väljer generation Z mer traditionellt; bland ekonomerna har banker blivit mer populära och bland ingenjörerna tar typiska teknikbolag större plats.

Topp-3: Sveriges Mest Attraktiva Arbetsgivare 2019:

Ekonomi:

  1. Google
  2. Spotify
  3. IKEA

Högskoleingenjör:

  1. Volvo Cars
  2. Skanska
  3. IKEA

Civilingenjör:

  1. Google
  2. Volvo Cars
  3. Spotify

Källa: Universum

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.