I YouGov BrandIndex mäts närmare 300 varumärken – både svenska och utländska – genom intervjuer med allmänheten som får dela med sig av sin uppfattning om olika aspekter. En av parametrarna – omdöme – indikerar i vilken grad svenskar skulle vara stolta respektive skämmas över att arbeta för ett visst varumärke.
Det varumärke som toppar listan är Volvo följt av Michelin och IKEA. Flera andra bilföretag finns också representerade som till exempel Mercedes-Benz, Tesla och BMW.
Men det varumärke som sticker ut allra mest och utsetts till årets stjärnvarumärke 2017 är Arla, som förbättrat sitt rykte som arbetsgivare med hela 6,3 poäng, vilket är mer än något annat företag. En förklaring är att Arla efter mjölkkrisen våren 2015 arbetat fokuserat i sin kommunikation och marknadsföring för att återhämta sin ställning på marknaden.
YouGov har även tittat närmare på målgruppen som skulle vara stolt över att jobba på Arla. Det visar sig att det i övervägande grad är unga kvinnor mellan 18 och 29 år i södra och mellersta Sverige som ligger bakom Arlas förbättrade rykte som arbetsgivare.
Värt att notera är att topplistan skiljer sig en del från resultatet i Universums årliga undersökning Företagsbarometern, där Sveriges studenter får rösta fram sina drömarbetsgivare. Google finns med på alla topp-5-listor för blivande civilingenjörer, ekonomer, naturvetare som humanister och sociologer. Volvo Cars rankas näst högst som drömarbetsgivare bland studenter som pluggar till civilingenjör.
Topp 10 över varumärken som svenskar skulle vara mest stolta över att arbeta för.
Volvo 38,5
Michelin 32,8
IKEA 31,9
SAS 28,4
Apple 27,9
Mercedes-Benz 26,4
Tesla 26,1
BMW 25,4
Samsung 24,6
Google 24,5
Varumärken som förbättrat sitt rykte allra mest.
Arla +6,3 (11,4)
Vattenfall +5,0 (-0,7)
Swedbank +4,2 (3,5)
Volkswagen +3,4 (11,6)
McDonald´s +3,3 (-25,6)
Samsung +3,2 (24,6)
Lidl +3,0 (-12,1)
Norwegian +2,9 (9,9)
Coca-Cola +2,4 (-2,7)
SEB +2,2 (8,5)
Siffran inom parentes anger totalpoäng.