I ett yttrande till socialdepartementet ställer sig Sveriges kommuner och landsting (SKL) positiva till den nya myndigheten då de menar att det behövs en funktion som på ett övergripande plan följer upp och utvärderar hälso- och sjukvårdsfrågor, socialtjänst och reformer på dessa områden. De menar att granskningen främst ska vara till nytta för patienter och medborgare.
– Då behöver hela kedjan av insatser utvärderas sammanhållet, allt ifrån riktlinjer till själva insatsen, inte bara vad en enskild aktör gjorde eller inte gjorde. Det blir ett viktigt bidrag till kunskapsutvecklingen, säger Anders Knape, ordförande i SKL.
Utvärdera vårdkvalitet
SKL vill däremot inte att den nya myndigheten ska stå för vårdvalsinformation utan menar att för att den informationen ska vara meningsfull behövs det god lokalkännedom och helt andra arbetssätt än för att utföra en systemövergripande granskning. Därför anser de att kommuner och landsting själva är bäst lämpade att utforma den informationen.
– Den nya myndighetens uppgift vad gäller vårdvalsinformation tycker vi bör vara att utvärdera våra medlemmars sätt att informera om vårdkvalitet och andra resultat, så att medborgarna kan vara säkra på att de får korrekt och rättvis information, säger Anders Knape.