Ny standard för call centers på gång

En ny europeisk standard för kundkontaktcenter, eller call centers som de också kallas, är under utveckling. Bakgrunden till den nya standarden är att EU-kommissionen har givit den europeiska standardiseringsorganisationen, CEN, i uppgift att ta fram en standard för hur kundkontaktcenter ska upprätthålla god kvalitet i sina tjänster och agera på ett affärsmässigt sätt. Standarden kommer att ta upp riktlinjer för hur avtalen upprättas mellan uppdragsgivare och kundkontaktcenter, liksom för hur centren ska upprätthålla god kvalitet i sina tjänster, såväl i relation till uppdragsgivare som till konsumenter. Målgrupp för standarden är dels uppdragsgivarna, dels leverantörer av dessa tjänster, bemanningsföretag, arbetstagarföreningar, konsumentorganisationer och myndigheter. Swedish Standards Institute, SIS, startar nu ett projekt för att ge svenska intressenter möjlighet att påverka den kommande europeiska standarden.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.