Passkaos. Vilken överraskning. Påstås det. Och den officiella förklaringen? Det beror såklart på att få sökt pass under pandemiåren 2020 och 2021. Det borde folk gjort. Om de tänkt efter. De var visserligen inte välkomna och de skulle hålla sig hemma. Och hade ingenstans att resa. Men ändå. Hade folk bara tänkt till så.
En annan orsak är att folk alltid är ogenomtänkta och inte söker pass jämnt fördelat under året. Varje svensk borde ha en slumptalsgenerator som ger ett utfall från 1 till 12. Baserat på siffran söker man sedan pass i tilldelad månad. Skulle det falla väl ut så skulle samma princip kunna tillämpas på t ex inköp av semlor eller skidsemestrar. Alla borde förstå att säsongsvariation är av ondo.
Men den som googlar en stund kan se förbi kommunikatörernas dimråder. Nedan följer exempel på tidningsrubriker under de senaste åren. (Du får själv leta upp referenserna om du vill syna korten).
2022 , de här rubrikerna känner du till, knappast någon har missat dem.
- ”Lång väntetid för nytt pass – så länge kan det dröja”
- ”Långa väntetider för att få nytt pass – kan ta flera månader”
- ”Här säljs passtider svart på nätet”
2021 & 2020 – fungerade utmärkt! Tänk så bra det går när det inte finns något behov!
2019, då fungerade det väl? Eller?
- ”Långa köer för nytt pass – polisen håller extraöppet”
- ”Lång väntetid för nytt pass inför sommaren”
- ”Högt tryck hos polisen – så länge kan du få vänta på passet”
2018, hur såg det ut då? Jo faktiskt, året gav sådana här rubriker:
- ”Fortsatt långa köer för passärenden”
- ”Värsta dagen att söka pass väntar”
- ”Passkaoset överraskar polisen”
2017, kanske ett bättre år? Eller inte.
- ”Lång kö för att skaffa pass”
- ”Högtryck hos polisen – så länge får du vänta på att få ett nytt pass i sommar”
- ”Passköer skapar arbetsmiljöproblem”
2016, men då måste det ha fungerat? Vad är det kunderna inte förstår? Vill de förnya sina pass varje år?
- ”Lång väntetid för pass”
- ”Kaos på passexpeditioner”
- ”Passkaos skapar problem”
2015, konstigt, det verkar finnas en viss upprepning?
- ”Lång kötid för nya pass”
- ”Polisen: Folk bokar och säljer passtider”
- (Här tog min lust att googla slut!)
Med en sådan historia blir det viktigt att upprätthålla förmågan att skapa bortförklaringar och lägga dimridåer. Men korrekta och slipade formuleringar luktar unket. De besvarar inte människors kritik och frågor, de tar inte människor på allvar. Massiv kritik kräver egentligen riktiga svar från verkligt ansvariga. Men situationen och dess historia inbjuder tyvärr inte alls till ärlighet.
Att vara förvånad är en vanlig strategi. Även i situationer när ingen utanför den felande organisationen är förvånad. Som när massvaccinationen kom igång. Den som vi kände till i ett år att den skulle komma. Ändå var den så förvånande. Påstods det.
Men man kan inte samtidigt skicka 150 000 inbjudningar (som i till exempel Region Skåne) och sedan lite förvånat säga ”oj vad många som ville in på den här festen.” Man kan heller inte bli förvånad över att IT-systemen inte räcker till och kalla det för tekniska problem.
Lite partiell diktatur har väl aldrig skadat någon?
Om man försöker hälla en kubikmeter vatten i en 12-liters spann, har man då tekniska problem med spannen när det rinner över? Eller borde man haft en större spann? Eller skulle man kanske undvikit att leda fram 1000 liter på en gång?
I sammanhanget undrar jag vad som hände med alla de som fick gå kurs i agila metoder och arbetssätt? Lärde de sig inget, eller tillåts de inte påverka våra organisationer?
Är du besviken på passkasoset? Att staten förhindrar sina medborgare att lämna landet? Lite partiell diktatur har väl aldrig skadat någon? Ta tillfället att också vara besviken på den totala oviljan att lösa problemet, mer än helt reaktivt. Det var aldrig meningen att det skulle fungera. Ingen har försökt lösa detta, inte på riktigt.
Sannolikt har det lagts mer energi på att bortförklara och fila på kommunikationen, än på att lösa problemet. Den som har svårt att förstå kundorientering och att tänka utifrån-och-in kan prova vanlig hederlig empati och omtanke. Men de känslorna verkar inte vara gångbara i alla organisationer.
Kundens tidsålder är här. Men inte för alla.
PS. Jag är inte bitter, jag har giltigt pass!
Anders Ljungberg
(Texten publicerades först på andersljungberg.nu)