Så får du mer gjort

Arbetsmiljö Tidsbrist är en av vår dagens största utmaningar. I boken Effektiv tidshantering presenteras en rad strategier för att få mer gjort.

Så får du mer gjort

Idag upplever många att tiden inte räcker till. I boken Effektiv tidshantering få mer gjort på kortare tid får läsaren tips på hur man kan undvika tidsstressen. Enligt författaren Bosse Angelöw, docent och socialpsykolog rör det sig om två nivåer. För det första behöver vi genomföra en rad olika insatser på våra arbetsplatser. För det andra handlar det om vad man som enskild person kan göra för att slippa tidspressen.

Boken är uppbyggd kring kring tre förhållanden som enligt författaren skapar grunden för en konstruktiv tidshantering:

1. Energi och lust som handlar om att få mer energi, nyttja formtoppar och formsvackor, återhämta sig och skapa mer arbetsglädje.

2. Organisera och strukturera, vilket innebär att planera arbetsuppgifterna, skriva att göra-listor, prioritera, eliminera tidstjuvarna, minska på administrationen, hantera mejlen, ha effektivare möten och arbeta mer sammanhängande.

3. Förhållningssätt och inställning som handlar om att utveckla ett mer avspänt förhållningssätt till tiden, kunna säga nej, ta sig tid att reflektera, begränsa tillgängligheten, använda sin kompetens bättre, fokusera på framgångar och ha rimliga krav.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.