Så stärker Salesforce kulturen med välgörenhet

KULTUR Välgörenhet och affärsutveckling behöver inte vara motsägelser. För Salesforce är praktiskt välgörenhetsarbete en viktig del av kulturen.
– Det skapar en stolthet och ett engagemang som går långt utöver det vanliga, säger Sven Nordquist på Salesforce.

Så stärker Salesforce kulturen med välgörenhet

Det amerikanska CRM-bolaget Salesforce finns över hela världen och är ett av de mer lönsamma globalt. I en tid då fokus ofta ligger på effektivitet har Salesforce valt en delvis annan väg. Genom sin 1-1-1-modell avsätter de en procent av sina produkter, en procent av sina anställdas tid och en procent av sin omsättning till välgörenhet.

Modellen har blivit en central del av företagets identitet som grundaren Marc Benioff ständigt återkommer till – både internt och offentligt.

– Vi vill att våra anställda ska vara engagerade i samhället och bidra till att göra skillnad. Det handlar inte bara om att skänka pengar, utan om att aktivt bidra med vår kompetens och tid, säger Sven Nordquist som är Sverigechef på Salesforce.

I Sverige innebär detta bland annat att Salesforces anställda får sju arbetsdagar per år avsatta för volontärarbete.

– För oss är det en självklar del av vår kultur. Vi samarbetar med organisationer som S:ta Clara kyrka och Skärgårdsstiftelsen och hjälper till på olika sätt, alltifrån läxläsning för barn till att rensa skräp i skärgården.


Filantropi som affärsstrategi 

Men Salesforce ser inte sitt samhällsengagemang enbart som en god gärning. Det är en del av en strategi för att bygga ett starkare företag.

– Affärsframgång och samhällsansvar går hand i hand. Vi ser att våra kunder och anställda uppskattar att vi tar ställning och agerar, berättar Sven Nordquist.

Fakta

Salesforce i Sverige

  • Grundat i Sverige: 2004
  • Antal anställda: Cirka 200
  • Stora kunder: Spotify, Volvo, Getinge, Sandvik
  • Affärsmodell: CRM-lösningar och AI-agenter för företag inom olika branscher
  • Samhällsengagemang: 1-1-1-modellen, volontärarbete och stöd till ideella organisationer
  • Global närvaro: Verksamhet i över 100 länder

Globalt har Salesforce donerat mer än 7 miljarder kronor och de anställda har genomfört över 9 miljoner volontärtimmar. Sven Nordquist tror att fler företag kommer att anamma en liknande modell i framtiden.

– Jag ser en tydlig förflyttning där allt fler bolag inser att de måste ta en aktiv roll i samhället. För oss är det ingen motsättning mellan att vara lönsamma och att göra gott – tvärtom.


Påverkan på företagskulturen i Sverige 

Salesforces samhällsengagemang har även påverkat företagskulturen internt. För många anställda är det en avgörande faktor för att vilja arbeta på företaget, menar Sven Nordquist.

– Våra medarbetare uppskattar att de får möjligheten att göra skillnad, både genom sitt arbete och genom att kunna bidra till samhället. Det skapar en stolthet och ett engagemang som går långt utöver det vanliga.

Han berättar att det även märks när de anställer nya medarbetare.

– När vi rekryterar märker vi att fler och fler kandidater är intresserade av vår syn på hållbarhet och samhällsengagemang. Det är inte bara lönen eller arbetsuppgifterna som lockar, utan även möjligheten att vara en del av något större.

Företagets volontärinsatser har skapat en starkare sammanhållning bland anställda.

– Att arbeta tillsammans utanför kontoret, med något som verkligen gör skillnad, bygger teamkänsla på ett sätt som inget annat kan.

Sven Nordquist tror att fler företag kommer att anamma en liknande modell i framtiden.

– Jag ser en tydlig förflyttning där allt fler bolag inser att de måste ta en aktiv roll i samhället. Vi har funnits i Sverige i 20 år och vi ser att vår modell fungerar inte bara i USA utan här också.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste