Så vill generation Z jobba – 5 olika personlighetstyper

Human Resources Även om generation Z har många gemensamma drag skiljer sig preferenserna åt vid valet av arbetsgivare. En stor global undersökning från Universum pekar på fem olika personlighetstyper bland de unga karriäristerna.

Så vill generation Z jobba – 5 olika personlighetstyper
Generation Z har olika drömmar om framtida jobb. Foto: Stock Adobe.

Flera undersökningar har kommit på senare tid där man kartlagt de unga universitets- och högskolestudenternas drömmar om framtida arbetsgivare.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Nu är det undersöknings- och analysföretaget Universum som i den globala undersökningen ”World´s Most Attractive Employers” tillfrågat generation Z – alltså dem som växt upp efter millennieskiftet – om deras främsta preferenser vid valet av arbetsgivare samt vilka företag som står högst i kurs.

Undersökningen bygger på intervjuer med drygt 185 000 ekonomi-, ingenjörs- och it-studenter i nio av världens största ekonomier.

I undersökningen utkristalliseras fem personlighetstyper med olika jobbpreferenser.

  • Go-Getters.

Prestationsinriktade, ambitiösa med en stark vilja att sätta avtryck i framgångsrika företag. De är inte främmande för att ta ansvar och möta tuffa utmaningar. I gengäld förväntar de sig erkännande och snabb karriär.

  • Globe-Trotters.

Har en kosmopolitisk inställning och vill gärna vidga sina horisonter i ett multinationellt företag där det finns möjlighet att resa utomlands och interagera med kollegor och kunder i en internationell gemenskap. De ser konstant förändring som någonting positivt och som breddar deras erfarenhet och lärande.

  • Ground-Breakers.

Kännetecknas av en stark entreprenöriell inriktning. Vill helst arbeta i en dynamisk, lagorienterad, gärna nystartad verksamhet, med starkt fokus på innovation. Intresserade av senaste teknik för att utveckla nya och spännande produkter.

  • Change-Makers.

Har en stark syftesorientering och altruistisk natur. Tror starkt på mångfald, rättvisa och inkludering. Känner sig mest motiverade när de får möjlighet att tjäna ett högre syfte eller helt enkelt hjälpa människor.

  • Balance-Seekers.

Eftersträvar maximal balans mellan arbete och privatliv. Söker sig helst till en liten eller medelstor organisation med familjär känsla och anständig lön. Huvudsaken är att arbetet ger flexibilitet och möjlighet att balansera ansvaret på jobbet med egna intressen.

Arbetsgivarna börjar ställa krav

Vilka möjligheter har då arbetsgivarna att tillgodose kraven från generation Z? De senaste årens brist på arbetskraft har gjort att det blivit något av jobbsökarnas marknad där de unga talangerna kunnat välja och vraka bland arbetsgivare och dessutom kunnat diktera villkoren.

Undersökningen ger nu en fingervisning om att en förändring kan vara på gång. I tider av lågkonjunktur och hög inflation när många arbetsgivare har större behov av att minska än att öka sin personalstyrka kan pendeln vara på väg att svänga över mot en bättre matchning mellan arbetsgivarnas och arbetstagarnas krav och förväntningar.

Några stora överraskningar är det dock inte när det kommer till vilka företag som står högst på listan över drömarbetsgivare. I likhet med många andra undersökningar som gjorts ligger de stora globala techbolagen fortfarande i topp.

Ekonomistudenterna rankar Apple, Google och Microsoft högst, medan ingenjörs- och it-studenterna sätter Google högst på listan följt av Microsoft och Apple.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.