SAS mot nya höjder

SAS har utsetts till Europas punktligaste flygbolag. Men det är inte nog med det. Med strategin 4Excellence vill de sätta en ny högre standard för flygbranschen.

SAS mot nya höjder
SAS

Den nya strategin tar sikte på fyra kärnområden: commercial excellence, sales excellence, operational excellence och people excellence. Till 2015 ska de ha uppnått sina mål.

Med deras tidigare strategi Core SAS har de lyckats reducera sin enhetskostnad med 23 procent sedan 2008, de har levererat den bästa kundnöjdheten på elva år och blivit utsedd till Europas punktligaste flygbolag.

Många mål

För att skapa hållbar lönsamhet är målet att sänka enhetskostnaden med 3-5 procent per år fram till 2015. Det ska ske genom fortsatta kostnadsåtgärder men också stärkt fokus på produktivitetsförbättringar, där införande av Lean i hela verksamheten kommer vara en viktig del. Andra mål är att minska sina totala utsläpp med 20 procent och att arbetsglädjen ska ligga topp fem i Nordens transportbransch.

– Jag sätter höga, men realistiska mål för SAS för jag vet att vi har mycket engagerad och kompetent personal inom alla delar av företaget. Vi ska frigöra medarbetarnas potential genom gott ledarskap och ökat fokus på de som har direktkontakt med våra kunder, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef SAS.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.