Service allt viktigare för bolåneföretag

Nöjdheten bland privatkunderna har ökat och storbankerna får sänkta betyg av sina kunder. Det var några av huvudresultaten när Svenskt Kvalitetsindex studerade bolån och fastighetsmäklare.

Lojalitet och förtroende är lägst för de tre storbankerna Nordea Hypotek, SEB Hypotek och Swedbank. Högsta nöjdhetstalen visar Handelsbanksgruppen upp, men också mindre aktörer som Danske bank, Sparbankerna och Skandiabanken visar en kundnöjdhet som ligger över branschens genomsnitt.

Ränstesatser och övriga kostnader kring bolånet är ett viktigt konkurrensmedel men det är minst lika viktigt att bolåneföretaget ger en bra service till sina kunder och kan ge god rådgivning. Service rankas i år som betydligt viktigare jämfört med tidigare mätningar.

Säljare av fastigheter och bostadsrätter är fortsatt nöjda med sin fastighetsmäklare. Högst nöjdhet bland de särredovisade fastighetsmäklarna får Mäklarhuset följt av Skandiamäklarna. Både Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling får sämre betyg av sina kunder.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.