Dystra kundresultat för svenska myndigheter

Många har haft anledning att klaga, men få finner det mödan värt. Det är en genomgående känsla när kunderna tyckt till om Sveriges myndigheter.

Svenskt Kvalitetsindex presenterar dystra resultat för myndigheterna då kundnöjdheten är låg och klagomålshanteringen bedöms så låg att den inte går att jämföra med andra mätningar.

I topp hamnar dock Lantmäteriet, som följs av Tullverket och Skatteverket. I botten kom Kronofogden och Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen får bra betyg för tillgängligheten och information, men betydligt lägre för jobbmatchningen. Det som drar ned Kronofogdens betyg är bedömningen av service och engagemang.

Inte mödan värt

Många har haft anledning att klaga på den myndighet man varit i direktkontakt med, men få tycker att det är mödan värt. Dock är yngre mer nöjda med myndigheterna än äldre och kvinnor mer nöjda än män.

Kundnöjdheten med de kommunala verksamheterna är betydligt högre än nöjdheten med myndigheterna.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.