SKIs nöjdhetsresultat det bästa sedan starten

Svenskar är mer nöjda än någonsin tidigare med näringslivet och offentlig sektor. Också långsiktiga förbättringar noteras inom både privata och statliga företag enligt kunderna. Detta framgår av SKIs sammanställning av hur kunder ser på branscher och företag i den svenska ekonomin.

Årets resultat är det bästa sedan mätningarna startade för 19 år sedan och bygger på närmare 90 000 intervjuer med både privatpersoner och företag. Sammanställningen visar också att Sverige nu ligger i mitten på den nordiska nöjdhetsrankingen, med Finland och Danmark över och Norge och Island under. Men analysen av rapporten visar att kundnöjdheten skiljer sig beroende på kundkategorier. Storstadsbor är i genomsnitt mindre nöjda än de på landsbygden, äldre mer nöjda än yngre och kvinnor mer nöjda än män. Det är också svårare för stora företag än mindre att lyckas i kundernas ögon.

Kunders nöjdhet kommer sig av relationen mellan vad man förväntar sig och upplever att man faktiskt får. Nöjda kunder leder också till lojala kunder, vilket Posten, SJ och Telia har lyckats bra med, samtidigt som Vattenfall och SAS visar på en negativ trend.

SKI ser också att svenskar idag är mer pessimistiska om den ekonomiska utvecklingen, än vad man var för ett år sedan. Den egna ekonomin ses aningen mer positiv ut jämfört med ekonomin i stort. Även bedömningen av ekonomin varierar mellan olika kundkategorier, där bland annat höginkomsttagare är mer optimistiska än de med lägre inkomst.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.