Sociala medier växer på Volvo

När Volvokoncernen bestämde sig för att utforska sociala medier som Facebook och Twitter gick det långsamt till en början. Nu ökar användningen.

– Vi bestämde oss för att lyssna och lära innan vi började agera. En oplanerad satsning på sociala medier innebär en risk. Inte bara för att de negativa effekterna kan bli oerhört stora på grund av mediernas art utan också för att de positiva effekterna kan utebili, säger Caroline Stensjö, ansvarig för Online Communications på AB Volvo. Tillsammans med Åsa Olsson, ansvarig för Collaboration Solutions på Volvo Aero höll hon nyligen ett informationsmöte om möjligheterna med sociala medier för medlemmarna i Västsvenska industri- och handelskammaren.

Olsson och Stensjö menar att interaktionen mellan medarbetare, kunder och företag kan öka genom sociala medier vilket ger en möjlighet till företagsutveckling. Det behöver inte heller kosta mer att ha någon som sköter kontakterna. Har företaget en anställd som ägnar mycket tid åt att svara på mejl? Då kan man lika gärna lägga mer krut på att utveckla kundservicetjänster inom sociala medier istället.

– Vi är väldigt positiva till vad sociala medier genererar. Det bygger relationer och en stor del av våra olika målgrupper är aktiva i de här kanalerna, säger Åsa Olsson.

När Volvo Lastvagnar startade sin kampanj för den nya anläggningslastbilen FMX skapades en sajt där den som har testkört den nya lastbilen sedan kan lägga upp sin förarprofil på Facebook. Ett annat exempel är sajten the Loading Ramp där kunder och andra intresserade kan ladda ner ringsignaler och skärmsläckare, lägga upp bilder på sina bilar och rösta fram månadens snyggaste lastbil. Volvokoncernen har även egna videokanaler på You Tube och på Facebook finns flera grupper där produkter, arbetsplatser och företag diskuteras.

Kommunikationspolicy räcker

Vid medlemsmötet svarade Åsa Olsson och Caroline Stensjö på publikens frågor. Några funderingar som väcktes var hur kontrollen av negativ information som sprids på nätet ska hanteras.

– Mycket handlar om sunt förnuft och en kommunikationspolicy räcker långt, menar Olsson och Stensjö.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.