Omorganisation gav snabbare indrivning av skulder

Kan man öka takten och effektiviteten inom en organisation och samtidigt förbättra arbetsmiljön? Ja, enligt sociologen och organisationsexperten Malin Espersson som studerat Kronofogdemyndighetens omorganisation så är det möjligt.

Kronofogdemyndigheten var en av många hårt drabbade organisationer när sjukskrivningarna mot slutet av 90-talet ökade i samhället. Kronofogdemyndigheten beslöt därför att organisera om för att skapa en bättre arbetsmiljö där de anställda skulle få mer att säga till om, man ville också få en effektivare organisation med kortare väntetider. När man organiserade om införde man målstyrning på samma sätt som man gör i det privata näringslivet, något som Malin Espersson menar att många ifrågasätter lämpligheten i när det handlar om offentlig verksamhet.

Sjukskrivningarna minskade

Men hur blev det då på Kronofogdemyndigheten, en organisation där rättsäkerheten är av största vikt? Det ville Malin Espersson ta reda på och i den avhandling som hon nu lägger fram vid Lunds universitet menar hon att en ny organisering i team, ett nytt datasystem och ett nytt produktionsmål gjorde att en allt större del av Kronofogdemyndighetens ärenden utreddes i tid. Samtidigt medförde en ökad likriktning i ärendeprioriteringen, i kombination med en större insyn i varandras ärenden, att likabehandlingen och rättsäkerheten stärktes. De anställda trivdes också allt bättre med de nya förutsättningarna som var gemensamt ansvar och ett nära ledarskap. De fick ett ökat inflytande i planeringen av det dagliga arbetet.

–Resultatet blev istället en organisation med en tydlig hierarki – och minskade sjukskrivningstal, säger Malin Espersson i ett pressmeddelande.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.