Att använda element ur spelvärlden i den dagliga verksamheten kan vara ett sätt att öka medarbetares motivation, kundernas lojalitet och ge data som kan användas för att förbättra verksamheten. Det kallas ”spelifiering” eller på engelska ”gamification”.
– Med spelifiering belönar du det beteende som du vill se hos användarna, säger Tom Richardson på revisionsjätten Deloitte till CIO Sweden.
Allt för få företag arbetar effektivt med att skapa och öka engagemanget hos de anställda. Det är synd eftersom engagemang påverkar resultat. Ett sätt att skapa en lustfylld miljö där människor vill prestera på topp är att göra jobbet mer likt ett data- eller online-spel. Spelifiering kan göra rutinuppgifter roliga och rent av spännande, inte bara de egna anställda utan även för kunderna. Ett enkelt exempel som Deloitte använder, är ett system med märken för att motivera internutbildning. Ju fler man tar desto bättre.
Spelifieringsdata kan hjälpa företaget att förfina sin verksamhet och dess olika processer. De kan till exempel peka på vad som är hett bland personal och kunder. Ett spelifierat utbildningsprogram kan visa hur snabbt de anställdas kompetens utvecklas.
CIO Sweden räknar upp ett antal sätt att använda spelelement i verksamheten: inför ett system med nivåer eller förloppsindikatorer där spelarna kan avancera genom att fullfölja en serie enskilda uppgifter. Ge medarbetare belöningar i form av märken för uppgifter som de klarat av. Sätt upp en ”highscore-tavla” eller skapa möjlighet till direkt kommunikation mellan olika användare för att främja tävlan och konkurrens i spelet. En ytterligare idé är att införa en virtuell valuta som kan lösas in mot priser eller till och med mot pengar.
Ett företag som levererar spelifieringstjänster är Badgeville som bland annat ligger bakom Deloittes och Samsungs incitamentsprogram för anställda och kunder.