– Sakta men säkert har vi metodiskt byggt upp och systematisk förbättrat det kvalitetsutvecklande arbetssätt, som nu genomsyrar Byleskolans hela organisation och som ligger till grund för skolans framgångar. Jag är oerhört stolt över att få leda denna fina skola med dess fantastiskt kunniga, engagerade personal, vetgiriga och härliga elever och stöttande föräldrar.
Tydlig ledning och transparent organisation
Handens förskoleområde får ett erkännande för framgångsrik verksamhetsutveckling. Handens förskoleområde genomsyras enligt motiveringen av sina värdeord trygghet, hälsa, respekt och utveckling, vilka sätter barnets behov och utveckling i centrum. Ett tydligt och engagerat ledarskap och en väl strukturerad och transparent organisation ger, tillsammans med ett demokratiskt förhållningssätt, medarbetare, barn och föräldrar möjlighet att vara delaktiga, påverka och ta ansvar.
Förskolan följer upp barnens lärande och utveckling på ett systematiskt sätt som går väl i linje med den nya läroplanen för förskolan och visar på goda resultat.
– Jag är stolt och glad över att vårt strategiska, målmedvetna och demokratiska förhållningssätt har gett resultat. Vi är en lärande organisation som arbetar med kollektiva lärprocesser. Jag blir extra glad över att domarkommittén har lyft fram vårt systematiska kvalitetsarbete med det enskilda barnets lärande och utveckling samt att vårt arbete går väl i linje med den reviderade läroplanen för förskolan, säger Susanne Dybeck, förskolechef för Handens förskoleområde i Haninge
Delaktighet en framgångsfaktor
Eva-Lis Sirén, förbundsordförande i Lärarförbundet, lyfter fram medarbetarnas delaktighet som en framgångsfaktor för de belönade verksamheterna.
– Både kvalitetsutmärkelsen Bättre skola till Byleskolan och erkännandet till Handens förskoleområde belyser vikten av delaktighet för medarbetarna. Delaktighet förutsätter att lärarna har möjlighet att enskilt och gemensamt reflektera över och analysera vad som är bra eller dåligt i det man gör. Om lärarna får stort utrymme och stöd kan man på det sättet med systematiskt arbete nå mycket långt för att utveckla kvaliteten och leva upp till målen.
Om Bättre skola
Kvalitetsutmärkelsen Bättre skola delas ut vid en ceremoni i samband med konferensen Bättre skola den 23-24 januari i Göteborg. Syftet med utmärkelsen är att stödja utvecklingen av det systematiska kvalitetsarbetet i svenska skolor och förskolor. SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling ansvarar för att utveckla och driva Kvalitetsutmärkelsen Bättre skola på uppdrag av Utbildningsdepartementet och Skolverket.
publicerad 12 december 2012