Att teckna avtal med fel leverantör kan få långtgående följder. En utebliven leverans går ofta att lösa, men ett skadat rykte kan ta år att reparera. För små och medelstora bolag är risken särskilt stor. Inköp hanteras inte sällan av olika avdelningschefer eller av vd:n och det saknas ofta en renodlad inköpsfunktion.
Stoppa bluffleverantören med tre snabba kontroller
Upphandling Bluff- och oseriösa leverantörer kan kosta ditt företag både pengar och förtroende. Med några snabba kontroller, rätt frågor och tydliga avtal kan du stoppa problemen redan innan de uppstår.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Fakta
Tre snabba kontroller
Skatteverket: kontrollera registrering av F-skatt, momsregistrering, arbetsgivarregistrering och redovisade arbetsgivaravgifter
Kronofogden: leta efter skulder och betalningsanmärkningar
Bolagsverket: kontrollera styrelse, verklig huvudman och årsredovisning
Marie Simonsson, tidigare vd och fabrikschef och i dag lärare på Silf Competence, skiljer mellan rena bluffar och oseriösa aktörer. Bluffen går ofta att avslöja snabbt genom en sökning i offentliga register. De oseriösa aktörerna är betydligt svårare att hantera, särskilt inom tjänstesektorn där det saknas standardiserade jämförelsepunkter.


