Det är svenske professorn Henrik Cronqvist, verksam vid University of Miami och knuten till Swedish House of Finance, som tillsammans med en kollega genomfört studien ”Shaped by their daughters: Executives, female socialization and corporate social responsibility”.
De har studerat vd:ar i 379 av USA:s 500 största börsnoterade företag.
Även om det är få kvinnor på de här posterna så har företagen som drivs av en kvinna tydligt högst rankning vad gäller CSR. Men en man som är vd och har minst en dotter har en tredjedel av den ”kvinnoeffekten”.
Företag som drivs av manliga vd:ar som har döttrar:
- Rankas 11,9 procent högre än medianen när det gäller CSR-arbete.
- Har en 13,4 procent större budget för CSR-frågorna.
- Detta gäller trots andra starka incitament som till exempel aktieägares synpunkter, bonusprogram med mera.
Påverkas av personlig erfarenhet
Forskarna har mätt CSR i sex kategorier: Samhällsansvar, jämställdhet och mångfald, relation med anställda, miljö, mänskliga rättigheter och produkt.
Att den manlige vd:n har en dotter påverkar i första hand hur företaget agerar vad gäller jämställdhet, men det påverkar också till exempel miljö och relationen med anställda och facket.
Skillnaden handlar om graden av personlig erfarenhet.
”Om en dotter upplever någon form av diskriminering kommer det troligtvis att kanaliseras tillbaka till föräldern. Så den personliga upplevelse man får av diskriminering är ju annorlunda om man har en dotter jämfört med om man har en son. Och en egen upplevelse har en kraftigare påverkan på människor”, säger Henrik Cronqvist.
Källa: Chef