”Skulle du rekommendera en vän att jobba här?” När Academic work ställt den frågan till personer som sökt jobb på företag blir resultatet -15, alltså under noll. Det betyder att en majoritet säger ”Sök inte jobb där”.
Det här är negativt både för att det skrämmer bort sökande och för att de som söker jobb idag kan vara kunder imorgon, konstaterar Svante Randlert.
Var tydlig i annonsen
En viktig del i rekryteringsprocessen är att ha ett tydligt innehåll i jobbannonsen.
– Ta därför bort text, det är inte bättre att säga mer.
Jobbsökande idag vill ha en arbetsplats som är spännande, har utvecklingsmöjligheter och är utmanande.
– Fråga er ”Vad har vi av det här? Vad anses spännande hos oss?”.
Stryk allt i annonsen som andra också skriver i sina annonser. Stryk sedan det som sökande tar för givet – även om det betyder att ni styrker hela texten. Då får ni börja om.
När ni skrivit en annons utifrån det ni har att erbjuda, ställ er två frågor till:
- Finns profilen som vi söker eller är kraven orimliga?
- Hade jag själv velat söka den här tjänsten?
Underlätta processen
Titta också på hur lätt det är att söka jobb hos er. Vissa företag kräver att de sökande lägger in sitt cv i deras system, fält för fält, och det kan vara en så komplicerad process att det tar en timme för kandidaterna att göra det här.
Ett annat känt område för att ta hand om dem som söker jobb är återkopplingen. 58 procent av kandidater tycker att det är rimligt att få återkoppling på sin ansökan inom åtta dagar, men bara 13 procent får det. 12 procent av alla som söker får aldrig återkoppling på sin ansökan.
– Här måste arbetsgivare bli bättre, konstaterar Svante Randlert.
Läs också Rekryteringsexperten: Så här lockar ni medarbetare