Talent management vände nederlag till attraktiv arbetsplats

Affärsstyrning En tydlig strategi för att attrahera, utveckla och behålla medarbetare hjälpte byggbolaget Forsen att vända från kris till attraktiv arbetsgivare. På Ledningsgruppsdagen berättade de hur.

När Bengt Johansson år 2011 klev in som vd på byggföretaget Forsen befann sig organisationen i kris. På tre månader slutade 60 medarbetare, företaget var inte längre en attraktiv arbetsgivare. Lönsamheten och tillväxten gick rakt i botten. För att vända skutan började han titta på talent management, hur man ett strukturerat sätt attraherar, utvecklar och behåller rätt medarbetare.

– De som är bra på talent management har enligt mätningar 26 procent högre omsättning per anställd. De har också 28 procent lägre sannolikhet för personalnedskärningar, säger Bengt Johansson.

Arbetet tog utgångspunkt i själva verksamhetens nuläge, vilken kompetens och vilka talanger fanns? Och vad krävdes för att nå dit mot ett drömläge? En talangstrategi som speglade affärsplanen, togs fram. Fokus låg på hur talanger skulle attraheras, hur företagets skulle jobba med kultur, arbetsgivarvarumärke, rekrytering, introduktion. Men också hur man skulle behålla och utveckla talangerna med hjälp av bland annat mål och målstyrning, ledarskap, kompetensutveckling, talanginventering, jämställdhet/mångfald och ersättningsfrågor. Strategin fokuserade också på avslutet – hur fungerar avslutningsprocess och exitintervjuer, alumni, hur bygger vi relation hos dem som slutat hos oss?

– Det är väldigt viktigt i dagens samhälle. Medarbetare, även de som slutat är kulturbärare och gamla medarbetare kan bli morgondagens kunder, säger Bengt Johansson.

Hos Forsen involverades alla medarbetare i talent management-projektet som knöts tätt ihop med HR-arbetet. Bengt Johansson konstaterar att arbetet har lett till att de idag har väldigt låg personalomsättning och att tidigare medarbetare nu har sökt sig tillbaka, enligt honom det bästa betyg man kan få som vd. Han visar mätningar som tyder på ett starkt och attraktivt varumärke och berättar att mångfalden ökat rejält, idag pratas det 18 olika språk i bolaget. Lönsamheten och tillväxten har gått upp och företaget kom också på plats åtta bland små- och medelstora bolag i mätningen Great Place to work.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste