Tiga är inte guld på arbetsplatsen

30-45 procent tiger om arbetsrelaterad kritik istället för att säga ifrån. Risken är att arbetsplatsen får en tystnadskultur som inte är av godo, det visar en avhandling.

Kjersti Lien Holte vid Karlstads universitet har skrivit avhandlingen Hysj med utgångspunkten att det finns ett gap mellan intention och realitet när det handlar om yttrandefrihet. I många organisationer får medarbetare lära sig att det är bättre att tiga än att ge utlopp för sin kritik, något som Kjerti Lien Holte höjer ett varnade finger för. För Sunt liv har hon berättat att det finns ett samband mellan tysta arbetsplatser och ledare som inte är intresserade av kvalitet.

– Den viktigaste orsaken till att det utvecklas en tystnadskultur är att arbetsgivare inte involverar anställda i förändringsarbete, att man inte tar tillvara deras kompetens. Då upplever personalen att det inte finns något intresse för deras synpunkter och då är de mindre benägna att framföra kritik också, säger hon till Sunt liv.

Men tystnadskulturen kan också skapas av medarbetare, genom en hel grupp eller av individer och kan på lång sikt leda till ohälsa, särkilt inom emotionellt krävande arbeten.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.