Trots ekonomisk kris – Sveriges varumärken växer

Oron för marknaden växer globalt, men svenska varumärken fortsätter att överträffa förväntningarna - det visar en ny rapport från Brand Finance.

Trots ekonomisk kris – Sveriges varumärken växer
Ikea står som ohotad etta bland Sveriges alla varumärken. Foto: StockAdobe

Varje år mäter Brand Finance, världens ledande varumärkesvärderingsföretag, över 5000 varumärken och publicerar cirka 100 lands- och industrirapporter. Under förra veckan släppte företaget listan över Sveriges 50 mest framgångsrika varumärken. IKEA:s varumärkesvärde har gått upp elva procent till 167,3 miljarder kronor. Bolaget har toppat rankningen varje år sedan år 2015 då mätningarna startade.

Jätten backar

Trots att IKEA:s varumärkesvärde ökade, inte minst som en följd av global tillväxt, visar Brand Finance undersökningar en nedgång gällande konsumentuppfattningar. Framför allt gällande parametrarna ”värde för pengarna” och ”rykte”. Detsamma gäller H&M, och där har varumärkesvärde sjunkit avsevärt. Företaget som är värderat till 99,1 miljarder kronor är det näst mest värdefulla svenska varumärket. Trots att H&M är en stor aktör inom e-handelselementet minskade varumärkesvärdet med tio procent i fjol. Samtidigt sjönk även det totala företagsvärdet, då aktiekursen tappade mer än två tredjedelar av sitt värde. 

De står stadigast

Förutom att mäta varumärkesvärdet i absoluta tal så mäter Brand Finance styrkan i landets varumärken. I de mätningarna ingår parametrar som marknadsföringsinvesteringar, affärsresultat och intressentkapital. I år hamnar ICA på plats 18 på listan över Sveriges mest värdefulla varumärken och på förstaplatsen gällande varumärkets styrka. Förklaringar till utmärkelsen kan bland annat vara att ICA vann FN:s klimatpris, samt ett brett produktutbud och stor varumärkeslojalitet.

De växer snabbast

Boliden, Intrum, ViaPlay och Getinge är inte med på årets lista utan ersätts av fyra listnykomlingar: Polestar, EQT, Zyn och Evolution Gaming.

Sveriges snabbast växande varumärke, Zyn, tredubblar sitt värde i takt med att den globala efterfrågan på tobaksfria nikotinpåsar ökar. Företaget ägs av Swedish Match och är värt 9 miljarder kronor. Ökningen uppgår till 257 procent.

Ett annat snabbt växande företag är det globala säkerhetsföretaget Securitas, vars värde ökade med 72 procent under förra året. Enligt rapportens skapare Brand Finances är tilltagande oro för terrorism, cyberattacker och allmän brottslighet bidragande orsaker till den ökade efterfrågan på säkerhetstjänster.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.