”Upp med fakta på bordet”

– För att lösa problem måste man först upp med fakta på bordet.

Det konstaterade Göran Henriks, utvecklingschef på Jönköpings läns landsting, när han berättade om deras arbete med att forma en kultur av ständiga förbättringar.

Precis som en skräddare måste ta nya mått, även på gamla kunder, för att kunna sy upp plagg som sitter bra, så måste man inom sjukvården lära sig att mäta och jämföra resultaten för att hela tiden bli bättre. Och mäta på olika sätt. Göran Henriks förklarar att vården ofta lägger fokus på mätningar som används för att bedöma vården, men missar den typen av mätningar som är viktiga för lärandet och för att utveckla den strategiska och den systematiska utvecklingen.

Hur man mäter är också viktigt för att inte nå fel effekter. Ett exempel på hur snett det kan gå är ett bibliotek i England som skulle mätas efter antalet besök. För att förbättra sina besökssiffror införde biblioteket en begränsning så att en låntagare inte fick låna mer än tre böcker per besök. Besökstatistiken gick upp, men knappast till fördel för kunderna.

För att undvika sådana misstag berättar Göran Henriks att de strävar efter att se saker hur många perspektiv. Bland annat genom balanserade styrkort för både verksamheten och för patienterna.

– Ser man saker ur flera perspektiv minskar risken för dumheter, konstaterar han. Men vi lär oss hela tiden och jobbar kontinuerligt med att utbilda och handleda i mätandets konst.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.