Utan arbetsmiljöarbete ingen undervisningskvalitet

Skola Kvalitetsmagasinet har länge rapporterat om hur skolpersonal larmar om att det saknas förutsättningar att säkra skolans undervisningskvalitet. I sin nya bok Arbetsmiljön – handbok för rektorer beskriver Jannica Andreasson, tidigare rektor och skolchef, hur arbetsmiljöarbetet måste komma före SKA – och ger konkreta tips på hur det arbetet kan gå till.

Utan arbetsmiljöarbete ingen undervisningskvalitet
Foto: Ingemar Lindewall och Stockadobe

Den 1 januari i år trädde Arbetsmiljöverkets nya regelverk i kraft. Med den förändringen ville Jannica Andreasson passa på att uppmärksamma ett samband hon så ofta reflekterat kring; nämligen arbetsmiljöarbetets betydelse för undervisningskvaliteten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– När jag arbetade som skolchef kände jag att det gamla regelverket var väldigt stort och komplicerat. Jag ville uppmärksamma skolvärlden om att det nya regelverket är mer lätthanterligt, men också passa på att synliggöra kopplingen till kvalitetsarbetet, säger hon.

Just skolutveckling är hennes expertis sedan cirka 20 år, men hon har alltid vetat att det inte går att genomföra systematiskt kvalitetsarbete om arbetsmiljön brister.

– Det här är mer aktuellt än någonsin. Man kan planera både långsiktigt och kortsiktigt, och köpa dyra insatser eller driva igenom stora omorganiseringar, men om man inte har en stabil arbetsmiljö kommer kvaliteten ändå utebli i slutändan, säger hon.

Jannica Andreassons erfarenhet är att många upplever arbetsmiljöarbetet som någonting tråkigt. Det är rapporter som ska lämnas in och statistik som ska sammanställas. I arbetet ingår dessutom mer tunga insatser som rehabilitering av personal, där flera av organisationens funktioner är inblandade. I sådana lägen kan det säkert kännas mer glädjefyllt att vara kreativ och brainstorma kring innovativa undervisningsmodeller. Men det är att skjuta sig själv i foten, förklarar Jannica Andreasson, eftersom det inte går att stapla förbättringssatsningar på ett bygge som saknar en grund.

– Den här problematiken syns extra tydligt när en oerfaren chef saknar gedigen kännedom om organisationen. Den dagliga verksamheten fylls av kopiösa mängder ärenden från elever, vårdnadshavare och medarbetare. För någon som är ovan kan det bli svårt att prioritera där, säger hon.

Utmaningen är att få till en balans mellan krav och resurser – och det går inte att lyckas med den utmaningen om skolchefen inte har en dialog med hela organisationen.

– Den biten kan upplevas som väldigt svår, trots att det faktiskt är den allra roligaste biten. Men detta kräver en trygg organisation där medarbetarna har koll på sina rättigheter och skyldigheter – och där det finns självklara forum för diskussion, säger Jannica Andreasson.

Det är alltså många faktorer som ska klaffa. Ju mer en organisation genomsyras av tillit, desto större chans att nå framgång förklarar Jannica Andreasson.

– En medarbetare som tillits vara autonom och ta egna initiativ tar också ett större ansvar i sin yrkesroll. Om du skapar förutsättningar för detta har du checkat av en stor bit av arbetsmiljöarbetet eftersom det här ökar medarbetarnas välbefinnande och motivation, säger hon.

I Arbetsmiljön – handbok för rektorer ger hon en grundlig genomgång av hur det systematiska arbetsmiljöarbetet hänger samman med SKA och vilka arbetsmiljörisker som kan förekomma, till exempel buller, stress, hot och våld samt hantering av kemiska riskkällor. Många av de riskerna är akuta, men Jannica Andreasson lyfter också det långsiktiga förhållningssättet som en angelägen – och alltför ofta bortprioriterad – spelpjäs.

– Det är så oerhört viktigt att rita upp en tydlig och långsiktig målbild. Var vill vi vara om fem år och vad ska vi göra för att komma dit? Det kan vara högt och lågt ställda mål, men man måste stå fast vid de mål man sätter upp, säger hon och tillägger:

– Rektorns viktigaste uppgift är att hålla den utstakade vägen, trots all extern press från en ständigt föränderlig skolpolitik och den många gånger mycket negativa samhällsdebatten om skolan. Först när vi skapar stabilitet kan vi skapa förbättring.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste