Verksamheterna med högst anseende – Systembolaget fortsatt bäst

Kundundersökning Varje år undersöker Kantar Public allmänhetens upplevelse av företag och organisationer i Sverige. Svenska verksamheters anseende har förändrats marginellt det senaste året.

Verksamheterna med högst anseende – Systembolaget fortsatt bäst
Här är Kantar Publics lista över svenska verksamheter med högst anseende 2023. Foto: Adobe Stock

Undersökningen speglar inte bara allmänhetens förtroende för en viss verksamhet, utan bygger också på uppfattad kvalitet av tjänster och hur framgångsrik en verksamhet uppfattas vara. Enligt Kantar Public påverkas anseendet av ett antal faktorer:

  • Hur mycket en person gillar och respekterar verksamheten
  • Trovärdighet i media
  • Bidrag till samhället
  • Konstruktiva lösningar inom verksamhetens område

Ett anseendeindex över 50 är högt för organisationer i Sverige. Genomsnittet för organisationerna är oförändrat sedan 2022, men anseendet hos Byggföretagen, Unionen och LO har ökat mest. Polisförbundet har tappat 12 enheter, troligtvis på grund av den intensiva och negativa publiciteten kring polisens ledning och organisation under våren. Även i år toppar Radiohjälpen listan för organisationer med högt anseende. Därefter kommer Svenska Turistföreningen och Friluftsfrämjandet.

ICA tappar rejält

Sammantaget är de svenska företagens anseende lägre än de två senaste åren, men varumärkena som får ett anseendeindex över 60, det vill säga ett högt betyg, i stort sett samma som 2022. Än en gång toppar Systembolaget listan, följt av AB Volvo och IKEA. Nytt för i år är att ICA:s rejäla tapp på 13 enheter, och LKAB:s inträde bland topparna.

Väl ansedda företag 2023

  1. Systembolaget 80
  2. AB Volvo 74
  3. IKEA 73
  4. Scania 71
  5. Volvo Cars 65

Väl ansedda organisationer 2023

  1. Radiohjälpen 68
  2. Svenska Turistföreningen 67
  3. Friluftsfrämjandet 66
  4. RFSU 64
  5. Astma- och Allergiförbundet 60

Källa: Kantar Public Anseendeindex 2023

Om

Anseendeindex 2023

Undersökningarna bygger på 13 000 respektive 9 500 intervjuer med personer i åldrarna 18 till 79 år. Data samlades in mellan 16 mars och 30 april. Anseendeindex är baserad 43 organisationer och på 53 företag i tio olika branscher som är valda utifrån att de är välkända, synliga samt marknadsledare eller uppstickare i sin bransch.

Undersökningarna bygger på 13 000 respektive 9 500 intervjuer med personer i åldrarna 18 till 79 år. Data samlades in mellan 16 mars och 30 april. Anseendeindex är baserad 43 organisationer och på 53 företag i tio olika branscher som är valda utifrån att de är välkända, synliga samt marknadsledare eller uppstickare i sin bransch.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste