Vilka svenska kommuner är bäst på medborgarservice och lyckas göra det riktigt enkelt för invånarna att få svar på sina frågeställningar? Det har Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Brilliant Future kartlagt i en färsk undersökning.
Här är kommunerna som är bäst på medborgarservice
Kundnöjdhet SKR och Brilliant Future har kartlagt vilka svenska kommuner som har bäst service enligt invånarna själva.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– En krånglig upplevelse skapar stor frustration när man vill ha hjälp från sin kommun. Syftet med den här kartläggningen är att bidra till bättre medborgarservice i hela landet, och att allt fler kommuner väljer att samla in feedback från invånarna är ett viktigt steg mot mer medborgardrivna organisationer, säger David Scharfstein, affärsområdeschef offentlig sektor på Brilliant Future.
– Med hjälp av data kan kommunerna lättare agera för att förbättra sin service. Ska kommunerna klara av sitt uppdrag i framtiden med allt större krav krävs det att många kommuner effektiviserar interna processer, nyttjar digitaliseringens alla fördelar och organiserar sig så att det är lätt att göra rätt för invånarna, fortsätter han.
Undersökningen är baserad på kvantitativa data och bygger på 23 000 enkätsvar. Resultatet visar också vilka olika typer av ärenden som medborgarna är mest respektiva minst nöjda med. En högre grad av nöjdhet ses generellt i ärenden som gäller vatten och avfall samt kultur och fritid. Däremot är medborgarna minst nöjda med de ärenden som sorterar under gata, park och trafik, miljöfrågor samt vård och omsorg.
Här är de fem kommuner som är allra bäst på service enligt undersökningen:
1. Falkenbergs kommun
2. Storumans kommun
3. Älmhults kommun
4. Skara kommun
5. Tjörns kommun