Vi administrerar ihjäl oss

Arbetsmiljö Läkare och lärare lägger halva sin arbetstid på administration, och de är inte de enda yrkeskategorierna. Svensk offentlig förvaltning håller på att administrera ihjäl sig hävdar forskare.

Vi administrerar ihjäl oss
Pixabay

– Administrationen stjäl tid från de riktiga arbetsuppgifterna, som att operera eller undervisa. Förut fanns administratörer. Nu har deras arbete lagts ut på varje anställd. Det har lett till att administrationen utförs på ett sämre sätt och samtidigt kostar mer, säger Anders Ivarsson Westerberg, lektor och docent vid Södertörns högskola. Han är tillsammans med Anders Forssell, lektor vid Uppsala universitet, aktuell med boken Administrationssamhället.

De pekar på att forskning visar att många yrkeskategorier ägnar ungefär lika mycket tid åt administration som åt kärnverksamheten. Samtidigt amatöriseras administrationen och blir samtidigt osynlig i statistiken.

Som exempel på det administrativa resursslöseriet pekar de på att läkarna har tagit över uppgifter som förut utfördes av läkarsekreterare och att sekreteraryrket har försvunnit. Även de interna köp- och säljsystemen, där avdelningar inom samma organisation fakturerar varandra, är ett problem. I en kommun där detta undersöktes visade sig varje internfaktura kosta 466 kronor att hantera, vilket inte sällan var mer än beloppet som fakturan var på.

– Alla dessa administrativa pålagor gör inte att organisationer fungerar bättre, blir mer öppna eller effektiva. Tvärtom är det rent resursslöseri, säger Anders Ivarsson Westerberg. Tyvärr verkar ingen förändring vara i sikte. Det finns en stark idé om styrning och organisering som gör att administrationen ökar. Det finns också en tro på att it gör arbetet mer effektivt, men forskningen säger att det kan vara precis tvärtom.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.