nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Chefskap och ledarskap

Vad menar vi egentligen?

Bengt Klefsjö, professor vid Luleå tekniska universitet.

Vore det inte bäst för alla att sluta prata om ledarskap och istället fokusera på rollen, tycker KM:s debattör som tröttnat på begreppsförvirringen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Diskussionen är idag flitig om hur jag ska agera för att vara en bra chef. Men begreppen chef, ledare, chefskap och ledarskap används i många olika tolkningar och det är svårt att förstå vad som avses. Det känns som om alla inblandade, både utövare, konsulter och forskare, bidrar till stor förvirring.

Här är några citat i media och litteratur som jag sett de senaste veckorna:

”Ledarskap är det sätt på vilket chefen väljer att utöva sitt chefskap” (www.ledarna.se)

”Att framgångsrikt leda andra – utan att vara chef ” (Kurs på confex.se)

”… tänka sig chefskap som ett särskilt yrke …, … chefskap är en funktion …, … chefskap som en befattning…, … chefer uppmuntras ofta att se sig själva som ledare och strateger snarare än chefer…” (Svenningsson & Alvesson, Chefsliv. Studentlitteratur)

Man ska idag inte vara chef utan ledare och man ska utöva ledarskap och inte chefskap. I citaten ovan kallas chefskap både yrke, funktion och befattning.

För att ytterligare komplicera bilden heter chefernas fackorganisation ”Ledarna”, vilket kanske kan förklaras av att vi ofta kallar företagens högsta chefer för företagsledare.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.