nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Chefskap och ledarskap

Vad menar vi egentligen?

Bengt Klefsjö, professor vid Luleå tekniska universitet.
Bengt Klefsjö, professor vid Luleå tekniska universitet.

Vore det inte bäst för alla att sluta prata om ledarskap och istället fokusera på rollen, tycker KM:s debattör som tröttnat på begreppsförvirringen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Diskussionen är idag flitig om hur jag ska agera för att vara en bra chef. Men begreppen chef, ledare, chefskap och ledarskap används i många olika tolkningar och det är svårt att förstå vad som avses. Det känns som om alla inblandade, både utövare, konsulter och forskare, bidrar till stor förvirring.

Här är några citat i media och litteratur som jag sett de senaste veckorna:

”Ledarskap är det sätt på vilket chefen väljer att utöva sitt chefskap” (www.ledarna.se)

”Att framgångsrikt leda andra – utan att vara chef ” (Kurs på confex.se)

”… tänka sig chefskap som ett särskilt yrke …, … chefskap är en funktion …, … chefskap som en befattning…, … chefer uppmuntras ofta att se sig själva som ledare och strateger snarare än chefer…” (Svenningsson & Alvesson, Chefsliv. Studentlitteratur)

Man ska idag inte vara chef utan ledare och man ska utöva ledarskap och inte chefskap. I citaten ovan kallas chefskap både yrke, funktion och befattning.

För att ytterligare komplicera bilden heter chefernas fackorganisation ”Ledarna”, vilket kanske kan förklaras av att vi ofta kallar företagens högsta chefer för företagsledare.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hur känns ett gott kvalitetsarbete?

Ledare

För ett par år sedan intervjuade jag en verksamhetskonsult som i sitt jobb möter arbetsplatser som vill ha hjälp med att ta nästa steg i sitt kvalitetsarbete. Hon nämnde för mig att hon rätt snabbt kan känna av mognadsnivån på kvalitetsarbetet bara genom att lyssna på hur medarbetare pratar och hur de bemöter varandra.

Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.