nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nya ackrediteringar kvalitetssäkrar vården

Swedac har tagit fram nya ackrediteringsområden, bland annat inom hälso och sjukvården. Det innebär att man nu kan låta en oberoende part kvalitetssäkra sin verksamhet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den statliga myndigheten Swedac, Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll, arbetar fortlöpande med att utveckla nya ackrediteringsområden. Förra året togs det fram en rad nya områden för ackreditering, bland annat inom hälso- och sjukvården, där man på frivillig basis kan välja att ackreditera sin verksamhet. För frivilliga områden innebär ackrediteringen en slags kvalitetsstämpel; att tjänsten eller varan man erbjuder uppfyller vissa krav.

Kristina Hallman på Swedac, hoppas att utvecklingen av nya ackrediteringsområden öppnar för flera nya frivilliga ackrediteringsansökningar.

– En oberoende kvalitetssäkring är bra för alla och ökar tilliten i samhället. Kunden blir trygg och en ackrediterad verksamhet får starkare konkurrenskraft.

Nya frivilliga ackrediteringsområden 2015:

  • Äldrevård: Ackreditering för certifiering mot standarden SS 872500 om kvalitet gällande omsorg, service och omvårdnad inom äldrevården.
  • Hälso- och sjukvård: Ackreditering för certifiering mot standarden EN 15224, ledningssystem för kvalitet i hälso- och sjukvård.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.