Organisationens värderingar styr vad man gör och hur, och de har en tydlig koppling till kundlöftet. Om värderingarna förändras på ett sätt som gör att man inte längre levererar det man har lovat, finns det en risk att kunden inte längre tycker att produkten eller tjänsten är intressant. Samtidigt måste en verksamhet kunna anpassa sina värderingar för att överleva i en föränderlig omvärld.
Låt värderingar ligga till grund för nya strategier
Förändringsarbete Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Shutterstock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Denna balansakt har Sara Ekberg studerat i sin avhandling The role of organizational integrity in responses to pressures – A case study of Australian newspapers vid Jönköpings universitet. Hon har undersökt hur australiska dagstidningar hanterar de dramatiska förändringar som tidningsbranschen går igenom, där flera har gjort det på ett framgångsrikt sätt.
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


