Affärsexperten: Så får du dina cirkulära tjänster att flyga

Hållbarhet Att skapa cirkulära produkter och tjänster som ingen vill ha gör ingen större hållbarhetsnytta. Ändå går många företag i samma fälla. Anneli Selvefors, affärsexpert inom cirkulär ekonomi, avslöjar hur du kan tänka nytt och få dina cirkulära affärer att flyga.

Affärsexperten: Så får du dina cirkulära tjänster att flyga
Anneli Selvefors, senior forskare inom affärsdesign på Rise. Foto: Catharina Fyrberg.

Det kan verka självklart, men sanningen är att många företag missar den kanske viktigaste delen när de ska utveckla en cirkulär affär: användarna. Det kan i sin tur leda till att produkten eller tjänsten inte får det genomslag som företagen hade hoppats på.

Den bilden ger Anneli Selvefors, senior forskare inom affärsdesign på forskningsinstitutet RISE.

– Inom cirkulär design och cirkulär affärsutveckling, så hamnar ofta kunden och kundbehovet i skymundan. Det utvecklas och släpps många nya cirkulära produkter och tjänster, men som inte får genomslag. Ofta beror det på att man inte bygger sina erbjudanden på en djup förståelse för användarna.

I en studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Resources, Conservation & Recycling har hon, tillsammans sina kollegor på RISE, undersökt hur företag kan få genomslag för sina cirkulära erbjudanden genom att sätta slutanvändaren i fokus. Studien baseras på tidigare forskning och intervjuer med 13 etablerade svenska bolag och är en del av RISE-projektet Spel för cirkulärt samskapande finansierat av Formas.

– Det vi försöker lyfta fram är att det ofta lönar sig att skapa användarcentrerade erbjudanden. Många företag jobbar till viss del med intervjuer, enkäter och andra metoder för att få en uppfattning om vad användarna vill ha. Men ofta når man inte så djup och det är få som lyckas skapa en helhetssyn som genomsyrar hela bolaget, säger Anneli Selvefors.

Med att skapa sig en helhetssyn menar hon att det inte räcker med att förstå kundernas behov, utan insikterna behöver också fångas upp i utvecklingsprocesserna samt integreras i företagets strategiarbete och samarbeten med partners.   

– Det räcker inte med att samla in feedback på sin hemsida, utan man behöver jobba med det över hela organisationen på ett systematiskt sätt, säger Anneli Selvefors.

Vad finns det för skillnader när det kommer till att förstå användarna för cirkulära produkter och tjänster, jämfört med linjära?

– När man designar för cirkulära flöden räcker det inte längre med att förstå sig på användarnas behov kopplat till en viss produkt och hur den används. Det gäller att förstå sig på vad cirkularitet innebär i vardagen, exempelvis hur hyrprocesser går till, hur det känns att använda återbrukade produkter, och vad som krävs för att cirkulera produkter till andra. Genom att förstå sig på användarnas behov genom hela konsumtionsprocessen kan företag identifiera sätt att göra de cirkulära valen smidigare och mer attraktiva är de linjära.

6 steg för att få din cirkulära affär att flyga

Användarinvolvering som skapar djup förståelse för användarens behov.

En utvecklingsprocess som drar nytta av användarrelaterade insikter.

En vision och en riktning som tar itu med användarrelaterade utmaningar från ett hållbarhetsperspektiv.

En marknadsstrategi som möjliggör anpassning och kommunikation av cirkulära erbjudanden till olika marknadssegment och trender för att öka genomslagskraften.

Ett affärsekosystem som kopplar samman nyckelaktörer för att hantera användarrelaterade hållbarhetsutmaningar och skapa långsiktig påverkan.

En organisation som utnyttjar intern kapacitet och externa faktorer för att hantera användarrelaterade hållbarhetsutmaningar.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.