Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Årets förbättring ser till att det finns kaffe i koppen

Förbättringsarbete Svär du över en trasig kaffemaskin på jobbet? Det gör många och ändå är det få som felanmäler. För att ändra på den saken införde ISS Facility Services en serviceknapp på sina kaffemaskiner. Nu har den utsetts till ”Årets förbättring 2016” i C2 Managements tävling.

Årets förbättring ser till att det finns kaffe i koppen
Shutterstock

Tävlingsjuryns ordförande Ola Ljunggren Bergeå berömmer vinnaren för den enkla men effektiva förbättringen.

– Ribban för att engagera sig som enskild kund är väldigt låg, men resultatet påverkar mångas vardag, säger han.

Glapp mellan irritation och anmälan

ISS Facility Services som bland annat installerar och servar kaffemaskiner åt många företag och förbättringen kom till efter att Susanne Andersson på ISSFacility Services insett att det fanns ett glapp mellan irritation över trasiga kaffemaskiner och att faktiskt felanmäla.

Tekniken bakom serviceknappen heter Presto och har tagits fram av en av ISS Facility Services kunder. Tillsammans med kunden installerade man Presto på kundens kaffemaskiner.

Så här går felanmälan till:

Så här går felanmälan till: När maskinen är trasig, tryck på knappen. Signalen skickas via nätverket och ut på internet. Signalen kommer till kundtjänst, en servicetekniker skickas ut och kaffet kommer tillbaka.

1. Maskinen är trasig. 2. Tryck på knappen. 3. Signalen skickas via nätverket och ut på internet. 4. Signalen kommer till kundtjänst. 5. En servicetekniker skickas ut. 6. Kaffet kommer tillbaka.

Närmare användaren

Åtgärden minskade ledtiderna för reparation, ökade kundnöjdheten och utnyttjade resurserna bättre i relation till de faktiska kundbehoven.

Från att tidigare som mest ha gjort en felanmälan varannan månad ökade anmälningarna till i genomsnitt tjugo per månad.

– Vinsterna är inte bara det mätbara antalet felanmälningar och minskad ledtid, vi har även ett verktyg för att komma närmare kontorsanvändaren, säger Susanne Andersson.

Presto är en så kallad ”internet of things”-applikation, utvecklad av kunden för ett annat användningsområde. Knapptryckningen sänder en signal till en mottagare som via det lokala trådlösa nätverket skickas vidare till ISS kundtjänst och därifrån vidare till reparatören.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.