Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Kundservice det nya svarta visar SKI:s sammanställning

Affärsstyrning Svenskt Kvalitetsindex, SKI, genomförde närmare 200 000 intervjuer under 2016. Den tydligaste trenden i undersökningarna är att service är på väg att bli den viktigaste leveransen.

Kundservice det nya svarta visar SKI:s sammanställning
Shutterstock

SKI konstaterar att den tekniska utvecklingen har gjort att produkter blir bättre och bättre men samtidigt mer och mer homogena. Det gör att service är det som kunderna efterfrågar ännu mer och företag behöver förstå att ”service är det nya svarta”, skriver SKI. Tyvärr visar studierna att det för många finns mycket kvar att göra innan servicen möter kundernas krav.

Följ förväntningarna

En annan trend som SKI ser är att flera företag har blivit överraskade över att de tappat i nöjdhet och kommenterat det med att de ”inte gjort något”. SKI menar att när omgivningen rör på sig och kunden får positiva upplevelser av ett företag så höjs kundens förväntningar på alla företag, då duger det inte att ”inte gjort något”.

Därför, menar SKI, är det allt mer viktigt för företag att titta utanför sin egen bransch, att följa kundens förväntningar.

De lyckas bäst

Precis som under 2015 så kommer revisionsbolag som bransch högt upp när det gäller nöjda kunder, men flera enskilda områden inom kommun och landsting lyckas också bra i kundundersökningarna, exempelvis förskola, konstaterar SKI.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.