nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Två kunder tillsammans med en tjänsteman
När företags produkter blir allt mer lika värderar kunderna service högre. Det behöver fler företag ta fasta på och förbättra. FOTO: Shutterstock

Kundservice det nya svarta visar SKI:s sammanställning

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, genomförde närmare 200 000 intervjuer under 2016. Den tydligaste trenden i undersökningarna är att service är på väg att bli den viktigaste leveransen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

SKI konstaterar att den tekniska utvecklingen har gjort att produkter blir bättre och bättre men samtidigt mer och mer homogena. Det gör att service är det som kunderna efterfrågar ännu mer och företag behöver förstå att ”service är det nya svarta”, skriver SKI. Tyvärr visar studierna att det för många finns mycket kvar att göra innan servicen möter kundernas krav.

Följ förväntningarna

En annan trend som SKI ser är att flera företag har blivit överraskade över att de tappat i nöjdhet och kommenterat det med att de ”inte gjort något”. SKI menar att när omgivningen rör på sig och kunden får positiva upplevelser av ett företag så höjs kundens förväntningar på alla företag, då duger det inte att ”inte gjort något”.

Därför, menar SKI, är det allt mer viktigt för företag att titta utanför sin egen bransch, att följa kundens förväntningar.

De lyckas bäst

Precis som under 2015 så kommer revisionsbolag som bransch högt upp när det gäller nöjda kunder, men flera enskilda områden inom kommun och landsting lyckas också bra i kundundersökningarna, exempelvis förskola, konstaterar SKI.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.