Undersökningen mäter sju olika kategorier – image, förväntningar, produktkvalitet, service, prisvärdhet, nöjdhet och lojalitet. När det gäller resultatet av besöket, personalens kompetens och den tekniska utrustningen får både folktandvården och privat tandvård höga betyg
Men nöjda är patienterna med privata tandläkare och det är framför allt inom image, nöjdhet och service som de privata tandläkarna lyckas.
– Där privat tandvård verkligen sticker ut och det som gör deras kunder särskilt nöjda är sådant som faller inom service, det vill säga tillgänglighet, engagemang och lyhördhet, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.
Bland de privata tandläkarna får Praktikertjänst högsta betyg inom image, produktkvalitet och service.
– De här mätningarna är tydliga kvitton på att vår verksamhetsmodell där alla aktieägare också arbetar i den egna verksamheten fungerar väl. Genom modellen skapar vi kontinuitet och långsiktighet för våra patienter, vilket de uppenbart uppskattar och värdesätter, och nu fokuserar vi på att vidareutveckla och förbättra kvalitetsarbetet för att öka kundnöjdheten ytterligare, säger Ann-Chriztine Ericsson, affärsområdeschef Tandvård på Praktikertjänst.