Hållbarhet och CSR. Det tror Bo Bergman, professor i industriell kvalitetsstyrning, blir nästa stora steg inom kvalitetsområdet.
– Miljöfrågan är en viktig kvalitetsdimension som företag måste ta på allvar. Det kommer att innebära en konkurrensfördel då allt fler kunder blir medvetna om hållbarhet och efterfrågar den aspekten i produkter och tjänster, säger Bo Bergman.
Han hänvisar även till en studie från den amerikanska organisationen American Society for Quality (ASQ) om framtidens kvalitetsarbete från 2008 där CSR redan då låg på en andra plats.
– Jag tror att hållbarhet först kommer att vara en konkurrensfördel för att sedan börja efterfrågas och efter ett tag förväntas det att alla företag arbetar med det. Det finns ett stort engagemang i hållbarhetsarbetet som kan ge gagn åt kvalitetsarbetet, förklarar Bo Bergman och poängterar att företag är tvungna att ställa om mot en hållbar affärsutveckling redan idag för att stå stadigt i framtiden.
Abdikerat på kvalitetsfrågor
Även omvärldsanalytikern Bengt Wahlström tror att klimatkvalitet kommer att fortsätta var i fokus 2010.
– Frågan är hur vi kommer att hantera detta? Jag tror att 2010 kommer att bli året då företag börjar ta de första stegen mot kvalitetssäkring med miljöperspektiv, man går från ord till handling. Kanske kommer integrerad kvalitet- och miljöcertifiering att växa.
Med fingret i luften tycker Bo Bergman sig även se att verksamheter idag slänger sig med metoder som Lean, Sex sigma och ledningssystem, men att man lätt tappar själva innehållet och de kulturella förändringar som de egentligen står för.
– Många kvalitetsavdelningar har abdikerat på kvalitetsfrågorna. En standardisering av ledningssystem hjälper inte om man inte har de värderingarna. Vi måste fylla metoderna med innehåll, poängterar han.
2010 kunskapens år
Bengt Wahlström nämner även den digitala aspekten, en aspekt som han tycker man måste lyfta fram allt mer. Detta tror han kommer att bli en extra utmaning, men också möjlighet, inom offentlig sektor och särskilt vården.
– Tillgänglighetsperspektivet blir allt tyngre inom kvalitetsbegreppet och genom internet kan man ta fram smarta digitala lösningar. Dessutom blir kvalitetsbedömningen mer och mer kundutsatt. Det uppstår fler forum inom alla områden där kunder kan tycka till och sätta betyg. Webben bidrar till en annan slags transparens, förklarar han.
Kort sammanfattat tror Bengt Wahlström att 2010 kommer att bli kunskapens år där verksamheter måste inventera vilken kunskap de behöver för att överleva den stundande högkonjunkturen med bibehållen kvalitet.
– Ett tips är att vända sig till nätet. Där finns mycket relevant kunskap som man kan utnyttja.