Bäst i Sverige på kundservice

Nu är tävlingen i SM i Telefoni & Kundservice avgjord. Relacom vann första pris i Contact Center-klassen för tele och datakommunikation. Segraren i klassen ”under 500” anknytningar är Optimera Svenska, i klassen ”500–1 000” anknytningar vann AFA för andra året i rad och i klassen ”1 000–2 000” Schenker.

SM i telefoni startade i början på 90-talet när Radio Malmöhus utlyste en tävling om bästa telefonservice. Lyssnare fick ringa in till lokalradiostationen och rösta fram vilket företag som var bäst på att bemöta kunder och allmänhet. Telia fångade upp idén och drev tävlingen vidare till 1999, då nuvarande arrangör Q Survey tog över.

Alla deltagare har blivit anonymt uppringda 200 gånger förra året. Det som bedöms i tävlingen är hur pass trevliga och professionella kundtjänsterna är. Företagen bedöms också på om de är serviceinriktade, ger ett kunnigt intryck, svarar korrekt på frågor samt uttrycker sig enkelt och tar egna initiativ under samtalet.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste