Bjud på dina egna misstag

Ledarskap Pontus Bodelssons har varit ledare i över 20 år och har flera olika vd-poster på sin meritlista. Hans råd är att lära av sina misstag, reflektera över dem och öppet dela med sig av misstagen till sina medarbetare.

Bjud på dina egna misstag

Pontus Bodelsson har varit hög chef i över 20 år. Han har bland annat varit vd för reklambyrån Mor, internetundersökningsföretaget QuickWise, Nationalencyklopedin, Helsingborgs Dagblad och HD-Sydsvenskan. I sin bok ”Ledarskap för förändring” delar han med sig av sina 79 bästa misstag som hög chef. Hans grundrecept är misstag+lärdomar=framgång.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Nu är jag vd för ett nystartat företag i Lund med tolv anställda som sysslar med e-hälsa. Det är naturligtvis stor skillnad att leda ett sådant företag jämfört med HD-Sydsvenskan med 800 anställda men det är ändå samma principer som gäller för att lyckas med sitt uppdrag, säger Pontus Bodelsson. 

Det gemensamma för samtliga organisationer som han varit verksam i är att de varit under intensiv förändring eller utmanat de traditionella branschspelarna. Samtliga verksamheter har också på något sätt påverkats av digitaliseringens möjligheter och hot där stark strukturell förändring ställt hårda krav på omställning. 

– Förändringarna blev framgångsrika, men jag gjorde många misstag på vägen som jag vill dela med mig av.

Inte vara fullkomlig

När han som 30 årig blev vd för första gången hade han en bild av att en ledare skulle vara fullkomlig, ha svar på alla frågor och ha kunskap om alla avdelningars detaljfrågor.

– Om du istället vågar visa dina brister och bjuda på egna misstag skapar du mod hos andra. Det är min övertygelse att modet att visa sina svagheter kan ge andra medarbetare styrka, säger Pontus Bodelsson.

Läs även: Björn Borg rekryterar på misstagen.

Han betonar att en organisation där ingen vågar göra misstag inte kommer att utvecklas. 

– Det är ofta när man försöker skapa något nytt som misstag sker och dessa kan ge viktiga lärdomar. Alla medarbetare måste veta att det inte är skamligt att misslyckas om man testar något nytt. Då är det mer pinsamt om man framställer sig själv som felfri.

Aha-upplevelse

Själv fick han sin första aha-upplevelse kring detta under sin tid som chef och vd för undersökningsföretaget QuickWise.

– Jag skulle försöka sälja in våra tjänster hos Dressman och efter besöket hos deras slipade marknadschef kom jag tillbaka till kontoret med en dyr kavaj som jag bara fått tio procents rabatt på och med ett löfte om att ge bort vår första kampanj till dem och. Genom att berätta vilken usel säljare jag var inspirerade jag andra medarbetare till att också våga testa att sälja. Den kavajen hade jag sedan på mig på alla firmafester, berättar Pontus Bodelsson.

Ett annat misstag som han lärde sig mycket av var när Nationalencyklopedins nya sajt skulle lanseras. Den kraschade första dagen eftersom han som chef agerat för snabbt och inte lyssnat till sina medarbetare. I ett av de 6 000 mejlen från klagande kunder stod att läsa ”Är det en treåring som har designat er nya sajt? Eller har ni bara fått ny vd?’.”

Pontus Bodelsson tycker att det inom näringslivet idag talas för mycket om riskminimering. Hellre anammar han då Winston Churchills filosofi att framgång är att gå från det ena misslyckandet till det andra men ändå aldrig förlora sin entusiasm. ”Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm.”

Kan sättas i system

Han menar att användande av misstag också går att sätta i system.

– Misstag är värdefulla om man bara tar sig tid att reflektera över dem och man kan lära mycket genom att lyssna till andras misstag och skapa en kunskapsbank kring dem. Men för att lyckas med detta måste det finnas tillit i organisationen så att medarbetare vågar berätta om sina misstag för varandra.

Under åren som ledare har Pontus Bodelsson utvecklat en förändringsmodell som leder till tio praktiska principer för förändring.

– Förändringsresor är aldrig enkla, men ofta nödvändiga.  En levande organisation blir aldrig färdig och misstagen kan vara ett viktigt stöd i förändringsarbetet. Erfarenhet är att känna igen misstag och att vi borde bli bättre på att dela med oss.

 

Pontus Bodelssons tio förändringsprinciper:

  1. Beskriv förändringsmålet kristallklart.
  2. Äkta kommunikation är direkt avgörande.
  3. Ingen förflyttning utan involvering och engagemang.
  4. Återkom ständigt till det meningsfulla.
  5. Sträva efter positiv realism.
  6. Våga utse utmanare.
  7. Kulturutveckling skapar rörelse.
  8. Misstag, svaghet och mod ger styrka.
  9. Ge det nya en ärlig chans.
  10. Var äkta – eller bli avslöjad.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.