nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Bort med toppstyrd Lean service

I verksamheter där allting styrs från ledningen skapas högre kostnader och sämre kvalitet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken Bort från styrning och kontroll – omvärdering av Lean service förklarar John Seddon hur ett nyanserat systemtänkande kan leda till förbättrad service, större vinster, lägre kostnader och ökad motivation. Han förklarar också hur traditionella ledningsperspektiv som förespråkar ett toppstyrt beslutsfattande har skapat höga kostnader och service av dålig kvalitet. Detta innebär bland annat att chefer befinner sig långt ifrån sina kunder och sin egen verksamhet. En ensam hierark på toppen som bestämmer allt i organisationen är fel ute, menar han.

John Seddon utgår i sina exempel från Toyotas produktionssystem för serviceorganisationer men pekar på de olika förutsättningarna för tjänstesektorn och tillverkningsindustrin när det gäller att utforma ett fungerande ledningssystem.

Boken ges ut av Studentlitteratur.

Etiketter:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ökad spänning mellan olika kvalitetsforskning

Forskningen kring kvalitetsfrågor har mognat, enligt en ny avhandling som analyserar 11 000 akademiska publiceringar. Men spänningar mellan olika delar av kvalitetsområdet är oroande och kräver mer dialog, menar forskaren Daniel Carnerud.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.