Därför är det så viktigt att titta in i kameran

Hybridmöten Hybridmötena är här för att stanna. Då blir det också viktigt att inte hantera dem som den nödlösning de en gång var.
Ett sätt är att se till att du faktiskt tittar i kameran. Det påverkar mer än du kanske tror.

Därför är det så viktigt att titta in i kameran
Du kan påverka hur du uppfattas under hybridmötet. Foto: Adobe Stock

Sitter du med dubbla skärmar och tittar på din extraskärm i stället för skärmen där webbkameran sitter? Om inte, så har du garanterat haft möten med andra som gör det och som du får kommunicera med lite från sidan så att säga.

Det låter kanske inte som en jättestor sak, men faktum är att i möten med andra människor spelar icke-verbala signaler roll. Och när vi nu interagerar allt mer via videomöten är det förstås intressant att förstå hur den nya mötesmiljön påverkar hur vi uppfattar andra människor.

Kameravinkeln påverkar

Faktum är att kameravinkeln påverkar hur andra uppfattar dig som mötesdeltagare, det visar en ny studie gjord av en grupp forskare på Göteborgs universitet och Stanford university i USA.

4 000 personer runt om i världen fick titta på skärmdumpar av personer med olika kroppsspråk för att sedan gradera vilka personer som de uppfattade som mest sympatiska, sociala, trovärdiga respektive hotfulla. Vilka skulle fånga deras uppmärksamhet? Vilka personer uppfattade de själva som fokuserade på mötet? Vilka skulle de vilja diskutera med eller utföra uppgifter tillsammans med?

Påverka bilden av dig själv

Totalt hade man tagit fram 288 olika skärmdumpar, där personerna i vissa fall satt långt ifrån kameran, tittade rakt in i kameran, åt sidan eller på andra mötesdeltagare.

– Efter att tidigare ha fokuserat på vad som orsakar Zoomtrötthet ville vi undersöka mer positiva aspekter av videomöten. Vi undrade vad man som mötesdeltagare kan göra för att uppfattas mer positivt, säger Géraldine Fauville, biträdande universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet i ett pressmeddelande.

Två viktiga faktorer

Avståndet till kameran skulle visa sig mindre betydelsefullt.

– För att uppfattas som mer sympatisk och närvarande i diskussionen ska man titta rakt på kameran, inte på de andra deltagarnas ansikten på skärmen eller åt sidan. Kameran ska också vara placerad i minst ögonhöjd för att det ska bli en hög kameravinkel, säger Géraldine Fauville.

Läs hela artikeln här.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.