De satsar på ny forskningsprofil

Tjänsteinnovationer kommer att bli allt viktigare om man ska vara konkurrenskraftig i morgondagens samhälle. Nu satsar Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet på en helt ny forskningsprofil som ska kika på detta.

Programmet kommer att titta på nya sätt att tänka kring tjänste, pågå under åtta år och ha en totalbudget på 85 miljoner kronor.

Många av dagens svenska storföretag har sitt ursprung i en teknisk uppfinning eller lösning menar forskarna, men för att vara konkurrenskraftig i morgondagens samhälle kommer flera företag att ta sin utgångspunkt i tjänsteinnovationer. Det kan till exempel vara ett nytt sätt att ta betalt för en produkt eller en tjänst, hur man levererar en produkt eller en tjänst, hur man kombinerar olika resurser på ett nytt sätt eller hur man utvecklar kundupplevelsen. I den nya profilen kommer forskarna att arbeta med att förstå och kartlägga tjänsteinnovationers beståndsdelar, hur tjänsteinnovationer kommer in och förändrar branscher i grunden. Forskarna kommer att studera två branscher, detaljhandel och tillverkningsindustri.

Ett av de företag som ingår i projektet är Ericsson.

–  Vi ser tjänsteinnovation som helt nödvändigt för att behålla vårt ledarskap inom telekomtjänster. Vårt samarbete med Centrum för tjänsteforskning ger oss en möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter och samtidigt arbeta med en akademisk expertis som studerar en dynamisk del av vår industri, säger Jan Färjh, ansvarig för forskning inom Ericsson.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.