Digitala vårdmöten raderade väntelistan

DIGITALISERING Digitala läkarbesök infördes på hälsocentralen i Boliden som ett sätt att möta bristen på läkare. Idag är det ingen som behöver vänta på att få träffa läkaren.

Digitala vårdmöten raderade väntelistan
Emma Sjöström, avdelningschef på Bolidens hälsocentral. Foto: Klas Sjöberg

Bolidens hälsocentral är en av många vårdinrättningar i Västerbotten som satsat på digitala vårdmöten. Och både personal och patienter ser fördelar med det nya arbetssättet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Framförallt är det för att möta invånarnas behov, säger avdelningschef Emma Sjöström.

Arbetet med att införa digitala lösningar inleddes redan för flera år sedan. Men i höstas hade hälsocentralen svårt att få till läkarbemanningen och beslutade därför att anställa en läkare som arbetar delvis på distans.

– Första veckan gjordes 20 digitala besök och vi kunde under de första veckorna tömma vår väntelista. I dag kan patienter få ett digitalt möte redan samma dag, berättar Emma Sjöström.

Under hösten och vintern började även personalen vid hälsocentralen använda digitala lösningar allt mer. Den psykolog som är knuten till hälsocentralen i Boliden har 50 procent av sina möten digitalt. De flesta av hälsoundersökningarna sker även digitalt.

Digitala lösningar är också något som patienterna efterfrågar. Ett digitalt läkarbesök betyder färre resor till och från Boliden för patienterna och gör personalen mer tillgänglig.

– Det tar mindre tid med ett digitalt samtal än om patienten kommer hit. De måste först vänta i väntrummet, sedan bli hämtade av personalen och kanske också ta av sig ytterkläderna innan samtalet inleds, förklarar Emma Sjöström.

Digitala möten innebär att man hinner med fler patienter, men även att man kan ge mer tid till den patient på plats som har mer komplexa besvär.

– Vi försöker därför boka in digitala besök i första hand och i andra hand fysiska besök när det behövs, säger Emma Sjöström.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.