Elhandeln får fler nöjda kunder

Energibranschen blir stadigt bättre på service. Fortfarande får de dock låga betyg jämfört med andra branscher. Endast myndigheter och persontransport får lägre betyg enligt Svenskt kvalitetsindex.

Svenskt Kvalitetsindex mäter årligen hur kunder upplever sina relationer med företag och organisationer i Sverige. Mätningarna rör ett antal olika parametrar som sedan kokas ned till ett index som kan variera från noll till 100. Bland privata elhandelskunder ligger nu snittet för branschen på 65,5. Luleå Energi är även i år det elhandelsföretag som har branschens mest nöjda kunder. Årets bedrift inom elhandel står Sollentuna Energi för som ökar kraftigt i kundnöjdhet med sju enheter från 67,5 till 74,2. Exempel på områden som förbättrats är tillgängligheten till kundservice och de råd och hjälp kunderna får vid kontakt.

Personlig kontakt

Det är tydligt att kontakten med kunderna är viktig då de som anger att de haft direktkontakt med sin leverantör under det senaste året är mer nöjda och ser även sina leverantörer som mer prisvärda. Detta gäller för samtliga branscher och segment.

Jämfört med andra branscher har elhandelsföretagen en låg andel klagomål. De kunder som har haft anledning att klaga är dock i genomsnitt missnöjda med den klagomålshantering som de fått och en majoritet av de klagande kunderna tillhör även kundkategorin missnöjda kunder. Generellt har också branschen låga betyg jämfört med andra branscher.

– Vi konstaterar att kunderna upplever att service- och produktkvaliteten har förbättrats. Men vi ligger fortfarande alltför lågt. Därför fortsätter det tålmodiga arbetet att förbättra och förenkla för elkunderna i sitt umgänge med våra medlemsföretag, säger Kjell Jansson, Vd på Svensk Energi.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.