Farligt ignorera sociala medier

Om bara något år kan det vara lika farligt för företaget att ignorera sociala medier som att ignorera ett telefonsamtal eller e-post.

I takt med att sociala medier växer sig allt större ökar också dess betydelse även på företagsfronten. Gartner beräknar att det redan 2014 kommer att vara lika farligt att ignorera sociala medier som det i dag är att inte svara på ett telefonsamtal eller e-post.

Kunderna förväntar sig helt enkelt svar på en förfrågan där, särskilt om företagen själva använder sig av de kanalerna för att marknadsföra sig.

– Det är av betydande vikt att organisationerna vet hur de ska hantera sociala medier. Att det innebär ansträngning från företaget sida är inte anledning nog att ignorera relevanta kommentarer eller situationer som skulle kunna lösas, säger Gartner-analytikern Carol Rozwell.

Balansgången ligger i att välja vilka frågor som behöver besvaras, liksom att lägga in en rutin för vem som svarar på vad och även avsätta tid för det.

Uppföljning anses också vara viktigt, då Gartner hävdar att endast två av tio företag som är engagerade i sociala medier i dag samlar och analyserar informationen för senare bruk.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.