Stefan Albrekt är fastighetsutvecklare och förvaltningsstrateg på företaget Fastighetscentrum i Lund. Han är djupt bekymrad över vad han anser är ett utbrett systemfel i branschen.
Fastighetsutvecklaren: ”Denna bransch saknar tillstymmelse till kvalitetsarbete”
Kvalitetssäkringar
Minst 107 miljarder om året slösas årligen bort till följd av bristande kvalitetsarbete i fastighetsbranschen. Stefan Albrekt har sedan länge följt problematiken på nära håll, och har identifierat flera förklaringar till den.
![Fastighetsutvecklaren: ”Denna bransch saknar tillstymmelse till kvalitetsarbete”](https://kvalitetsmagasinet.se/wp-content/blogs.dir/sites/6/2024/08/bygg.jpg)
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Denna bransch saknar tillstymmelse till kvalitetsarbete. Om någon frågar mig ”är det verkligen såhär illa?” brukar jag svara ”nej, det är egentligen värre”. För sanningen är att alla känner till det ekonomiska slukhålet – men utan att någon förändring sker.
Otydligt ansvar skapar uppgivenhet
En av förklaringarna menar han är att fastighetsbranschen är en tudelad bransch; byggskedet och förvaltningsskedet.
– Du läser om ”Bygga nytt”, ”Köpa och sälja fastigheter” och ”Nya personer på nya tjänster”. Förvaltningsskedet med drift, tillsyn, skötsel och underhåll omnämns i princip aldrig. Gemene man vet alltså väldigt lite om förvaltningsskedet trots att alla har en relation till byggnader som att bo, äta, vårdas, jobba, handla, med mera, säger Stefan Albrekt.
Han tillägger att intresset för att bli mer kvalitetsinriktad finns där men det intresset är inte lika stort som uppgivenheten många känner. I vilken ände ska man börja när såret blöder så pass ymnigt som det gör? Boverkets senaste mätning från 2018 visar att 107 miljarder slösades bort på onödiga fel i byggskedet.
– Många forskningsstudier visar på att Sverige årligen lägger miljardtals kronor på onödiga brister, men man överlåter till branschen att hitta en lösning. Det är inte framgångsrikt, säger han.
Kundfokus motiverar kvalitetssäkringar
När konkurrensen hårdnar och tiden samtidigt tryter prioriteras sällan processer för att skapa förebyggande åtgärder mot slöseri. En inställning som delvis bottnar i att branschen historiskt sett saknar kundfokus, enligt Stefan Albrekt.
– Generellt sett sker betydande förbättringar först när lagkrav införs. Och när man fullständigt struntar i kundupplevelsen, varför ska man då arbeta med kvalitet?, säger han.
Stefan Albrekt tillägger att han vet att han målar med breda penseldrag. Det är inte lika bristfälligt i hela branschen, bostadsbolag är exempelvis ofta bättre på att mäta kundnöjdheten. Men han ser ändå en mycket vanlig tendens – och lyfter flera exempel där åtgärder sätts in först när fastighetsbolagen har kniven mot strupen.
Det handlar om allt från förändringar på luftflödet i ventilation – ventilationskontroller görs men ofta med stort motstånd – till att många fastigheters lysrör byttes ut först när Energimyndigheten klargjorde att de gamla lysrören skulle förbjudas.
– Självklart finns det aktörer som sköter sådant här riktigt snyggt, men undersökningar visar som sagt att tvärsnittet är riktigt dåligt.
Lägg pusslet tillsammans
Stefan Albrekt tycker att det är besvärande att se hur flera kommuner har budgetunderskott för skolan, samtidigt som stora summor pengar försvinner på grund av bristande kvalitetssystem i den kommunala fastighetsbranschen.
Men han har trots allt en framtidstro. Fastighetscentrum sitter på IDEON i Lund och är ett nystartat privat initativ för att utveckla fastighetsbranschen till att bli en homogen och mer kvalitetssäkrad bransch. Den viktigaste lösningen på problemen är enligt Albrekt att vara ett gott exempel inför branschkolleger. Det, och att våga hjälpas åt.
– Om man sitter med en pussel på 40 000 bitar känns det ganska övermäktigt att få ordning inom en överskådlig framtid. Men om man organiserar sig kring uppgiften går det lättare. ”Du tar hörnen, jag tar den här färgen och du tar den färgen”. Då blir det lättare att få till ett ägandeskap kring de här utmaningarna.