Fem finalister till Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2010

Fem verksamheter är nominerade till Utmärkelsen Svensk Kvalitet som instiftats av SIQ och delas ut den 3 februari 2011.

Mottager priset gör den organisation som kommer att verka som goda förebilder och som en inspirationskälla för andra som strävar efter att bli bättre. En domarkommitté ska besöka organisationerna och titta på verksamhetsutvärderingar och de skriftliga underlag som de nominerade lämnat in. Den 26 november avgörs det vem som får ta emot utmärkelsen meddelar SIQ i ett pressmeddelande.

De fem finalisterna är (utan rangordning):

1. Renova AB, Göteborg.

– Att vara med i processen med siktet inställt på att erhålla Utmärkelsen Svensk Kvalitet innebär hela tiden en strävan för att förbättra våra arbetssätt för ett ökat kundfokus och kvalitet i alla led.

Christian Baarlid, vd Renova.

2. .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, Stockholm.

– Vi har lärt oss väldigt mycket av förra årets platsbesök och med hjälp av återföringsrapporten har vi arbetat hårt under året för att bli ännu duktigare. Vi hoppas förstås att det räcker i år.

Danny Aerts, Vd för .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur.

3. Frölunda Specialistsjukhus, Göteborg.

– Sedan flera år har Frölunda Specialistsjukhus arbetat systematiskt med att bli en ”förebild för planerad specialistsjukvård med patienten i fokus”. Alla våra medarbetare är stolta över vårt utvecklingsarbete och de resultat vi uppnått och nu känns det än mer stimulerande när vi ska få platsbesök och bli utvärderade av erfarna examinatorer.

Thomas Wallén, sjukhusdirektör för Frölunda Specialistsjukhus.

4. Arbetsförmedlingen Hudiksvall/Nordanstig, Hudiksvall.

– Vi är jätteglada att få vara med i finalen till Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2010. Vi arbetar väldigt medvetet med kundorienterad verksamhetsutveckling enligt SIQs modell och det här känns som en uppmuntran och en bekräftelse på att vi är på rätt väg.

Charlotte Palmborg, Arbetsförmedlingschef Hudiksvall.

5. Green Cargo div. Logistikcentra Ost, Haninge.

– Att kompetenta människor med olika bakgrund bedömer vår verksamhet är en bra bekräftelse på hur väl vår verksamhet fungerar. Återföringsrapporten är ett bra hjälpmedel för vår fortsatta utveckling och kan vi dessutom vara ett föredöme för andra är det en bonus.

Pierre Nilsson, chef Logistikcentra Ost.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.