Platsannonser fungerar som tidsdokument som visar hur språket utvecklas och hur de värderingar som råder i arbetslivet förändras, enligt en avhandling avhandling i nordiska språk vid Göteborgs universitet. Samarbetsvillig, initiativrik och självständighet är de tre egenskaper som arbetsgivare sedan 1950-talet efterfrågar mest.
På 1950- och 60-talen efterfrågar man också idésprutor. På 1980-talet ska man hålla många bollar i luften. På 2000-talet blir drivkraft mer efterfrågat än samarbetsförmåga i platsannonserna. Fram tonar bilden av en medarbetare som i högre grad än förr driver arbetet framåt, tar egna initiativ, uppnår resultat och leder andra genom att kommunicera.
– I annonser från 2000-talet är det medarbetaren och de möjligheter till personlig utveckling och roliga arbetsuppgifter som arbetsgivaren kan erbjuda som står i centrum, säger Karin Helgesson som skrivit avhandlingen.
Arbetsgivaren framställs under hela perioden som stor och framgångsrik. Det uttrycks till exempel med ord som störst, ledande och expansiv, men även illustrationer av välkända produkter eller kontorsbyggnader och fabriksanläggningar bidrar till den bilden. Även här sker dock en förändring de sista åren.
– Man kan se platsannonsen som en spegling av samhällsutvecklingen. Arbetsgivaren som förr erbjöd sina anställda tryggheten att ingå i en stor och framgångsrik organisation är nu en partner som erbjuder sina medarbetare personlig utveckling och ett roligt arbetsliv, säger Karin Helgesson.