Fyra fördelar med att integrera hållbarhet i kvalitetsledning

Krönika När kravet på att ta hänsyn till klimatförändringar infördes i standarderna för ledningssystem möttes det på vissa håll av viss skepsis. Varför ska vi koppla ihop kvalitetsledning med hållbarhet, och hur kan vi säkerställa att detta inte bara är en tillfällig trend?

Fyra fördelar med att integrera hållbarhet i kvalitetsledning
Foto: Stock Adobe

Kritikerna hävdade att det var för tidigt att inkludera klimataspekten i kvalitetslednings-system, då en omfattande revidering av standarden redan är beslutad. Andra menade att kvalitetsarbete och klimatpåverkan var två helt separata frågor. Men denna syn bortser från den grundläggande principen för kvalitetsledning: att skapa värde för kunden samtidigt som man optimerar organisationens processer.

Standarden handlar om hela verksamheten, enklaste sättet att se det är genom att byta ut ordet ”kvalitetsledningssystem” i standarden till ”vår verksamhet” så blir det hela uppenbart.

Standarden är ett recept för långsiktiga framgångsrika verksamheter. Hållbarhet handlar om långsiktighet och balans. För att förstå sambandet mellan kvalitet och hållbarhet behöver vi vidga vår syn på vad ett kvalitetsledningssystem egentligen är. Det handlar inte bara om att producera felfria produkter eller tjänster, utan om att driva en verksamhet som är hållbar på lång sikt. Genom att integrera hållbarhetsaspekter i kvalitetsledningssystemet säkerställer vi att organisationen tar ett helhetsgrepp på sin verksamhet och dess påverkan på miljön och samhället.


Tvingar fram initiativ

Det nya EU-direktivet CSRD, som träder i kraft 2025, kommer att tvinga företag att rapportera om sina hållbarhetsinitiativ och från 2027 gäller direktivet alla verksamheter. Detta kommer att sätta ytterligare press på organisationer att ta ansvar för sin klimatpåverkan. 

Men CSRD är mer än bara ett rapporteringskrav. Det är en katalysator för en djupgående omvandling av våra affärsmodeller. För att uppnå målen i Parisavtalet måste vi flytta fokus från linjära affärsmodeller, baserade på ständiga tillväxt och resursutnyttjande, till cirkulära modeller som bygger på återvinning, återanvändning och minskat avfall. 

Detta kräver att vi omvärderar allt från produktdesign till leveranskedjor.

För att underlätta denna omställning har nya Iso-standarder för cirkulär ekonomi utvecklats, Iso 59004, 59010 och 59020. Dessa standarder ger oss vägledning och principer för att transformera våra verksamheter. Genom att kombinera dessa standarder med befintliga kvalitetsledningssystem kan organisationer skapa en ram för hållbar utveckling.

Fördelarna med att integrera hållbarhet i kvalitetsledning:

  • Förbättrad riskhantering: Genom att identifiera och hantera miljö- och samhällsrisker kan organisationer minska sin sårbarhet och öka sin konkurrenskraft.
  • Förstärkt varumärke: Konsumenter och investerare efterfrågar alltmer hållbara produkter och tjänster. Genom att visa upp ett starkt engagemang för hållbarhet och faktiskt börja göra något på riktigt kan organisationer stärka sitt varumärke.
  • Ökad innovation: Med ordentliga hållbarhetsmål drivs innovation som leder till nya affärsmöjligheter.
  • Engagerade medarbetare: När medarbetarna får vara delaktiga i att skapa en mer hållbar verksamhet ökar deras motivation och engagemang.

Att koppla ihop kvalitetsledning och hållbarhet är inte bara en trend, utan en nödvändighet för att skapa långsiktigt hållbara verksamheter. Genom att ta ett helhetsgrepp på organisationen och dess påverkan på miljön och samhället kan vi bidra till en mer hållbar framtid. 

Det är dags att se bortom kortsiktiga vinster och i stället fokusera på att bygga en värld där människor och planet kan samexistera i balans. Att ställa om kommer ta tid och det kommer att vara svårt. Det kommer också kräva att verksamheter blir mer anpassningsbara, arbetar med kundfokus på nya sätt och förbättringar som på riktigt utgår från lärande. Men, viktigast är att börja redan nu.

Andreas Odhage

Senior Managementkonsult & Partner, Force Agile Sweden

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste